Albert Heijn stelt het Beter voor Natuur & Boer programma open voor concurrenten in de retail. Het moet een breed toegankelijk en duurzaam topkeurmerk worden. De stap kan volgens sommigen worden gezien als een handreiking van de retailer richting de politiek, want hiermee kunnen ook andere supermarkten een duurzamer aanbod richting consument brengen, een aanbod waarmee boeren ook een beter verdienmodel mee hebben.
"Al jaren ziet Albert Heijn de noodzaak om het voedselsysteem te verduurzamen en toekomstbestendig te maken samen met alle ketenpartners", stelt Albert Heijn in een persbericht. "Vanuit de missie samen beter eten bereikbaar maken, voor iedereen, zet de supermarktketen voortdurend stappen naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Door de programma's van een privaat bedrijfslogo naar een breed toegankelijk keurmerk te veranderen, draagt de supermarktketen actief bij aan een nieuw voedselsysteem in Nederland," zo wordt gesteld.
Albert Heijn is in 2017 gestart met het Beter voor Natuur & Boer-programma. De inhoud daarvan is samen met de boeren en telers ontwikkeld, specifiek per keten. In totaal zijn nu zo'n 1.100 boeren en telers hierbij aangesloten (450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers) en werkt Albert Heijn samen aan het verbeteren van dierenwelzijn, natuur en het verdienvermogen van de boer. Jaarlijks worden deze programma's onafhankelijk gecontroleerd en getoetst op ambitie, betrouwbaarheid en transparantie door Milieu Centraal.
Brede, renderende keten
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn zegt in het persbericht: "Samenwerking in een gesloten keten van land tot klant is essentieel om stappen te zetten op weg naar meer dierenwelzijn, een beter klimaat en een gezond verdienmodel voor boeren en telers. Deze manier van werken doen wij al jaren via Beter voor Natuur & Boer. Door deze programma's nu open te stellen voor andere partijen dragen we actief bij aan een nieuw voedselsysteem, bouwen we aan een duurzamere toekomst en laten we samen de wereld beter achter."
Albert Heijn is een van de weinig supermarkten die een brede en ook renderende aanvoerketen hebben met daarin extra aandacht voor zowel duurzaamheid, dierenwelzijn als een redelijk verdienmodel van de deelnemende boeren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.