AgruniekRijnvallei

Nieuws Veevoer

Agruniek houdt voeromzet op peil, weinig stoppers

24 Januari 2024 - Klaas van der Horst - 1 reactie

Veevoercoöperatie AgruniekRijnvallei heeft de voeromzet vorig jaar nagenoeg stabiel kunnen houden, zo meldt het bedrijf. Over de omzet doet het bedrijf geen concrete uitspraken. Wel meldt het dat deze bij rechtstreekse klanten op peil is gebleven.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In totaal zette AgruniekRijnvallei (AR) vorig jaar 719.000 ton voer af, 10.000 ton minder dan in 2022. De lichte volumedaling komt doordat AR minder voer in loonproductie geproduceerd heeft, onder andere als gevolg van het beëindigen van de samenwerking binnen Bio-NL. Daarin werkten AR en De Valk samen in de productie van biologische voeders. Nu produceren beide partijen weer voor zichzelf.

Binnen de diverse voersegmenten zag AR wel allerlei bewegingen, vertelt directeur Arjen van Nuland. Bij het pluimveevoer was er in de loop van 2023 een beweging te zien van eerst minder bio-voer, vervolgens weer meer. Pluimveehouders kunnen gemakkelijk heen en weer schakelen tussen bio en gangbaar en maken gebruik van deze mogelijkheid om optimaal op de markt in te spelen. AR kan gemakkelijk op deze veranderende vraag inspelen omdat het diverse gespecialiseerde fabrieken heeft in zowel bio als gangbaar.

Bij rundveevoer zag AR opnieuw een positieve klantenbalans, aldus Van Nuland, maar bestelden veehouders kleinere volumes omdat ze veel goed ruwvoer hadden geoogst.

In 2022 boekte de coöperatie een record-voerafzet, met een totale stijging van bijna 10%. De omzet in geld kwam uit op €438 miljoen, €106 miljoen meer dan een jaar eerder, maar dat kwam ook deels door de hoge grondstofkosten. Het netto-resultaat bedroeg €3,5 miljoen. Voor dit jaar zijn er dus nog geen vergelijkende cijfers.

AR Plant en Welkoop
Onderdeel AR Plant deed het goed, waardoor het nieuwe klanten kon aantrekken en het marktaandeel vergroten. Ook door het aanbieden van nieuwe producten en het inspelen op de uitdagingen van het GLB-beleid. AR Plant deed dit in nauwe samenwerking met onder andere AR Bedrijfsontwikkeling, AR Voer en CropSolutions. De negen Welkoop-winkels onder het beheer van AR hebben boven verwachting gepresteerd, onder meer door een efficiënte kostenverlaging.

Weinig stoppers
Hoewel het nog onduidelijk is in hoeverre AR-klanten gebruik zullen maken van de opkoopregeling, lijkt het er momenteel op dat het effect daarvan beperkt zal zijn, zo meent de onderneming. Van Nuland: "Wij merken bij onze klanten eerder ambitie om te groeien en te investeren dan om te stoppen. Dat zal mede met het feit te maken hebben dat wij relatief veel afnemers hebben die in speciale segmenten zitten., zoals bio, beter voor en dergelijke."

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden