Column Herman Bodewes

Wat verwachten boeren van hun leveranciers?

18 Februari 2014 - Herman Bodewes

Met de huidige economische ontwikkelingen op de achtergrond worden samenwerking en het aangaan en onderhouden van goede relaties met externe partijen steeds belangrijker, in welke sector dan ook. Moderne communicatiemiddelen resulteren bovendien in korte lijnen, waardoor het uitwisselen van kennis en kunde ook steeds makkelijker wordt. Ook als agrarisch ondernemer red je het niet meer om op je eigen eilandje te blijven zitten en je niks aan te trekken van de wereld om je heen.

Maar hoe kan je nu het meeste halen uit die samenwerking tussen boer en leverancier? Waar liggen de kansen voor beide partijen in de keten? ??Samenwerking, ook in de agriketen is er al volop sprake van. Wat is een agrarische ondernemer immers zonder de beste toeleveranciers, die hem van de juiste middelen en advies voorzien om zijn bedrijf draaiende te houden? Uit onderzoek is gebleken dat de relatie tussen agrarische ondernemers en hun leveranciers erg persoonlijk is. De communicatie is nog altijd vrij traditioneel gericht op persoonlijk face-to-face contact en dat heeft nog altijd de voorkeur van de ondernemers.

Dat is eigenlijk ook niet zo gek. De agrarische sector in Nederland wordt gedomineerd door gezinsbedrijven. Het zijn de boerenbedrijven waar het gezin zowel eigenaar als manager is. Aan de keukentafel wordt besloten of er grond wordt bijgekocht of dat de badkamer wordt verbouwd.

Ondanks deze traditionele aanpak is het niet zo dat de bedrijfsvoering in de agrarische sector stilstaat. Boerenbedrijven hebben zich voortdurend aangepast aan veranderende omstandigheden. Ze zoeken continu naar een balans tussen wat de samenleving van hen vraagt en de onderliggende economische uitdagingen die voor ondernemers in het algemeen gelden.

Het is dan ook niet zo vreemd dat agrarische ondernemers veel hogere eisen gaan stellen aan hun leveranciers. Misschien zelfs wel, omdat ze elkaar persoonlijk zo goed kennen en het durven om veeleisend te zijn. ??Voor leveranciers in de agrisector liggen er kansen genoeg om zich op dit vlak te onderscheiden en de samenwerking met de agrarische ondernemers te optimaliseren ten gunste van de hele keten. Van een succesvolle boer profiteren we immers allemaal. Veel kansen liggen er bijvoorbeeld op het intensiever uitwisselen van informatie tussen agrarische ondernemers en hun leveranciers.

Uit het eerder genoemde onderzoek blijkt echter ook dat de ondernemers daar nog vrij huiverig tegenover staan. Het uitgangspunt moet echter zijn dat ondernemer en leverancier elkaar nog beter gaan begrijpen. Leveranciers die zich echt in hun klanten weten te verdiepen, begrijpen beter wat hen bezighoudt en voor welke keuzes ze staan. Op die manier laten ze zien dat ze iets willen toevoegen dat waardevol voor hun klanten is.

Die intensievere uitwisseling van informatie en de verdere modernisering van het agrarische bedrijfsleven gaan hand in hand. We kunnen nu al op onze smartphones bekijken wanneer het precies gaat regenen op de plek waar we staan. Ook zijn er leveranciers die melkveehouders een sms sturen wanneer het risico op hittestress bij het vee groter wordt.

En zo zijn er nog legio mogelijkheden waarop agrarische ondernemers en hun leveranciers nauwer kunnen samenwerken. Door het delen van informatie komt veel kennis beschikbaar die ten goede komt aan de hele agrisector, maar de onderlinge relatie blijft ook op het gewenste persoonlijke niveau. Zo doet de hele keten er zijn voordeel mee.

Herman Bodewes
Verantwoordelijk voor het AgriLab bij CRM Partners

Herman Bodewes

Herman Bodewes is senior accountmanager bij CRM Partners, specialist op het gebied van klantrelaties in de agrarische sector. Zijn visie is dat de sector nog succesvoller kan zijn als iedereen samenwerkt en informatie deelt.

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden