Holmer importeur Van Gemeren Mechanisatie uit Numansdorp (Z-H) haalde de enorme drie assige Terra Dos T4-40 bietenrooier naar Nederland voor demonstratie en test werk. Dit jaar bouwde de Duitse bietenspecialist acht rooiers als nul serie. De komende week rijdt de rooier door Nederland om loonbedrijven en akkerbouwers kennis te laten maken met het concept van de rooimachine op drie assen.
In totaal bouwde Holmer dit jaar acht machines. Eén prototype en zeven nul serie machines, waar dit er een van is. De daadwerkelijke productie start in 2014. De machine zal dan nog enkele nieuwe functies herbergen, die op dit exemplaar nog niet zitten. Tekst & Foto"s: Niels van der Boom
Van Gemeren Mechanisatie haalde de drie asser naar Nederland voor hun openingsshow. Aansluitend zal hij deze week worden getest in het Zuidwesten van ons land. Loonbedrijf Breure uit Klaaswaal stelde een perceel van zes hectare bieten beschikbaar om de rooier af te kunnen stellen en kennis te laten maken met onze kleigrond.
De allereerste rooier die Holmer bouwde stond zelfs op vier assen. De populaire Terra Dos serie moest het echter met vier wielen doen. Vorig jaar liet Holmer voor het eerst de T4-40 aan het publiek zien. Hij heeft een bunker van 45 kuub, waar zo"n 31 ton bieten in passen! Voor staat hij op Michelin IF 800 banden, met een druk van 1,6 bar. Achter zitten vier 1050 banden met 2 bar druk.
Het rooigedeelte is vrijwel gelijk aan zijn kleinere broer, de Terra Dos T3. Het rooigedeelte kan overweg met rijen op zowel 45 als 50 centimeter. Iets wat in het buitenland nog gangbaar is. Een sideshift functie zorgt ervoor dat de volgende rij niet wordt platgedrukt.
De eerste reiniging vindt plaats in de rooibek. De bieten passeren vier stalen reinigingsrollen, die de bieten op een zeefband brengen. De rollen zijn in positie niet te verstellen.
De zeefband zorgt ook voor wat reiniging en transporteert de bieten tussen de wielen door naar drie reinigingszonnen. De zeefband zelf is 90 centimeter breed.
Voor het rooien op de kleigrond monteerde Van Gemeren andere rekken, met een grote doorlaat. Via hydraulische cilinders zijn ze vanuit de cabine instelbaar. Dat scheelt een hoop sleutelwerk voor de chauffeur.
De KOS KO loofklapper maakt gebruikt van stalen T-vormige klepels om het blad te verwijderen. Standaard wordt het blad integraal geklapt en tussen de bieten gelegd. Optioneel is een vijzel en externe verspreider om het blad breedwerpig over het land te gooien.
De nieuwste kopper van Holmer heet DynaCut. Zaak is om de stengels aan de biet te laten. De kopper gebruikt deze om de juiste hoogte te bepalen en zo nooit te diep te koppen, wat vooral bij hogere rijsnelheden een probleem wordt.
Het interieur is nu nog gelijk aan de oudere machines. Op het productiemodel van 2014 zal deze meer worden aangepast. De belangrijkste functies bedien je via beide armleuningen.
Omdat dit de 0-serie is komt de bedieningsconsole nog uit een T3 rooier. Dit zal volgend jaar een touch screen worden, waarvoor de bediening al in de armleuning zit. De joystick is wel nieuw en zal straks ook op de twee asser te vinden zijn.
Wie van schakelaars houdt zit goed in de Holmer cabine. In het cabinedak bevinden zich al acht LED-schijnwerpers. In totaal beschikt de rooier over maarliefst 28 werklampen.
Holmer heeft oog voor detail op hun rooiers. Nadat enkele jaren terug een persoon om het leven kwam, terwijl hij op een rijdende machine probeerde te springen, heeft Holmer een veiligheidsfunctie ingebouwd. De rooier kan pas rijden wanneer de trap is ingeklapt.
De bunker heeft een maximale capaciteit van 45 m³, wat neer komt op een laadvermogen van 31 ton suikerbieten. De losband is 1,85m breed. Lossen kan handmatig maar ook via een automatische functie.
De grote uitlaat achterop verraad dat de rooier voldoet aan de nieuwste emissie eisen. Dat doet Holmer door gebruik te maken van het bekende SCR-systeem, wat de uitlaatgassen nareinigd met AdBlue.
Onder de kap ligt een enorme 15,6 liter Mercedes MTU motor met 626 pk vermogen. Deze drijft een Sauer Danfoss hydrauliekpomp aan. Op de weg rijdt de rooier maximaal 40 km/u.
Ook hier is de bekende blauwe tankdop voor AdBlue te vinden. De tank is 95 liter groot. Ook kan er 1.150 liter diesel worden meegenomen. De rooier is 3,30m breed, 15 meter lang en bijna 4 meter hoog.
Loonwerker Breure is goed te bespreken over het rooiwerk van de machine. Hun bestaande rooier is aan vervanging toe. Een overstap van twee naar drie assen ziet het bedrijf nog niet zitten. Vooral het gewicht en de wendbaarheid baart hun zorgen.© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.