Sinds eind september zit het decembercontract voor maaltarwe op de Matif in de lift. De prijs wist steeds een stapje te maken en won zo in 3 weken tijd €10 per ton. Blijft deze opmars aan zet of wordt het tij weldra gekeerd?
Van verschillende kanten heeft de Europese tarweprijs steun in de rug gekregen. Zo is er de verhouding tussen de koers van de euro en de dollar, die gunstig uitpakt voor de Europese exportmarkt. Het is hoofdzakelijk Frankrijk die weer meedoet op het front van de tarwetenders in het Midden-Oosten. Daar kan het mee met tarwe uit de Zwarte-Zee regio. Een heikel punt blijven wel de hogere transportkosten.
Wasde-effect
Ook het Wasde-rapport van het Amerikaanse landbouwministerie USDA zette de tarweprijs steviger in het zadel. Na publicatie, donderdag 10 oktober, wist de Matif groene cijfers vast te houden en ging het van €178,75 naar €180 per ton op vrijdag de elfde. Ook in de nieuwe week, maandag 15 oktober, werd de €180 aangehouden. Dinsdagmiddag staat de prijs echter weer iets onder druk. Een prijsniveau van deze orde werd voor het laatst eind juni gezien.
De Rotterdamse notering voor voertarwe schaduwt de Parijse notering. In week 36 werd een dieptepunt van €169 per ton bereikt. In week 41 stond de prijs weer boven het niveau van €180, wat voor het laatst begin juli het geval was.
Minder tarwe wereldwijd
Het USDA heeft de wereldwijde tarweproductie met 0,3 miljoen ton verlaagd. Vooral omdat in Australië een streep door 1 miljoen ton tarwe is gegaan. Droogte is hiervan de oorzaak. Ook in de Verenigde Staten en Canada worden lagere opbrengsten verwacht door aanhoudende regen- en sneeuwval in het noorden. De handelsbalans kantelt hierdoor voorzichtig.
Dankzij een positieve schwung op de Europese markt heeft de Franse overheid hun exportverwachting voor Franse tarwe naar boven bijgesteld, tot 11,7 miljoen ton voor dit exportseizoen. Een maand eerder was dat nog 11 miljoen ton. Daarmee lijkt een prijsniveau rond €180 per ton op dit moment een goede weerspiegeling van de markt.