Shutterstock

Analyse Granen & Grondstof

Niets zo onvoorspelbaar als het weer en de graanmarkt

28 Juni 2023 - Jurphaas Lugtenburg

Het weer en de granenmarkt hebben met elkaar gemeen dat ze zich moeilijk laten voorspellen. Dat bleek gisteren weer eens met een onverwachte correctie op de graanmarkt. Onrust in Rusland en een grotere dan verwachte afwaardering van maïs en soja in de VS door het USDA werden even vergeten en regen in de weersvoorspellingen namen de overhand. Oekraïne komt ondertussen steeds verder klem te zitten voor wat betreft de graanexport. Verlenging van de graandeal staat op losse schroeven en het alternatief, graan via de EU exporteren, staat onder druk.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het septembercontract voor tarwe op de Matif zakte gisteren met €9,75 om daarmee te sluiten op €236,50 per ton. Op de CBoT kreeg te tarwenotering eveneens een aderlating te verwerken. De koers daalde in Chicago met 5,4% naar $6.85 per bushel. Dat is de grootste daling in een dag sinds november. Bij het julicontract maïs op de CBoT viel het verlies mee vergeleken met tarwe met een daling van 2,2% naar $6.23 per bushel. Het septembercontract, waarin het meest gehandeld wordt, sloot overigens 4,8% lager naar $5.56¼ per bushel. Soja zat eveneens in de mineur een daalde met 1,7% naar $14.95 per bushel.

De forse dalingen op de granenmarkt kwamen voor veel analisten als een verrassing. Spelers op de markt zijn amper nog bekomen van de mislukte staatgreep in Rusland en het Crop Progress-rapport van het USDA met een groter dan verwachte afwaardering van maïs en soja in de VS, eveneens voer voor de bulls in de markt. Maar zoals vaker volgde de granenmarkt niet de patronen die voorspeld werden. Regen die voorspeld wordt de komende dagen voor delen van de VS in combinatie met gematigde temperaturen drukte de koersen flink omlaag. Waar maandag de koersen van maïs en tarwe elkaar opdreven, zagen we in de afgelopen handelssessie het omgekeerde effect en trokken beide koersen elkaar min of meer naar beneden.

Solidariteit
Van de onrust in het Kremlin trekken de Russische graantelers zich weinig aan, zo lijkt het. De oogst van wintergranen gaat in rap tempo tot nu toe. Volgens de laatste cijfers hebben de Russen al 1,5 miljoen ton wintergraan geoogst tegen 875.000 ton vorig jaar tot en met 26 juni. De Oekraïense tarwe-export via de Zwarte Zee bleef afgelopen week steken op 358.000 ton. Dat is 18% minder vergeleken met een week eerder. Na de opstand van de Wagner-groep wordt de toekomst van de Zwarte Zeegraandeal er bepaald niet zekerder op. Die huidige overeenkomst loopt op 18 juli af.

Oekraïne stelt dat Rusland door de inspecties van schepen te vertragen de deal nu al effectief buitenwerking heeft gesteld. Met de graandeal in werking gaat ongeveer de helft van de Oekraïense graanexport via de Zwarte Zee, een kwart via de Donau en een kwart via de westelijke landgrenzen met de EU. De Oekraïense zeehavenautoriteit maakte gisteren op Facebook bekend dat het de export via de Zwarte Zee overhevelt naar de route via Donau.

Capaciteit is beperkt
Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan. Oekraïne heeft daarvoor namelijk de hulp nodig van Roemenië en dat is één van de oostelijke EU-lidstaten die maatregelen heeft genomen tegen de import van graan uit Oekraïne om de lokale boeren te beschermen. Daar komt nog bij dat afgelopen jaar de graanoogst in Roemenië tegenviel waardoor er transportcapaciteit in de Roemeense haven aan de Donau beschikbaar was. Dit jaar zien de opbrengstprognose voor Roemenië er een stuk gunstiger uit waardoor er hoogstwaarschijnlijk minder ruimte is om veel extra graan uit Oekraïne te verwerken.

Niet alleen de vervoerscapaciteit op de Donau is een punt van zorg. Op de Rijn zijn er problemen met een relatief lage waterstand, zo waarschuwen handelaren in grondstoffen. In het westelijke Nederlandse deel van de Rijn is er nog niet veel aan de hand, maar vanaf Duisburg is de waterstand inmiddels zo laag dat schepen niet meer volledig beladen kunnen worden van wege de diepgang. De kosten voor transport lopen daardoor op. De Rijn is een belangrijke route voor het vervoer van graan, maar ook voor kolen, erts en olie.

Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden