De granenmarkt blijft wispelturig en dat blijkt ook vandaag (maandag 21 augustus) maar weer. Leken de noteringen vorige week de weg naar boven weer gevonden te hebben, nu kleurt de beurs weer rood. Oekraïne werkt aan een oplossing voor de Zwarte Zee-blokkade en heeft nu een mogelijke uitweg gevonden. De Europese Commissie kwam ook vandaag met het Mars Bulletin, maar die bevatte geen verrassingen.
De richting die vrijdag werd ingezet op de granenmarkt, lijkt vandaag geen echt vervolg te krijgen. Op de Matif staat tarwe tijdens schrijven en voor sluiten van de markt op 1,8% in de min en op de CBoT staat de koers 2% lager. Maïs zit eveneens in de rode cijfers met een verlies van 1%. Soja is de uitzondering en laat met 0,6% een beperkte stijging zien.
Oekraïne overweegt om op eigen initiatief een nieuwe veilige route voor graanschepen over de Zwarte Zee in het leven te roepen. Dat heeft een woordvoerder van het Oekraïense ministerie van Landbouw bekendgemaakt. Vorige week werd een containerschip dat al sinds de Russische invasie vastlag in de een Oekraïense haven over deze route geëvacueerd. En nu durft de regering van Zelensky het kennelijk aan om graanvervoer over deze route bespreekbaar te maken. De route gaat mogelijk verder worden getest met nieuwe evacuaties van andere schepen die nu al anderhalf jaar noodgedwongen aan de ketting liggen.
Verzekering
Een andere grote horde die nog moeten worden genomen voor dit alternatieve plan, is de verzekering van de schepen. Verzekeraars zijn er niet happig op schepen in behandeling te nemen die hoog risicogebied willen doorkruisen. Het gevolg: torenhoge premies. De Financial Times meldt dat Oekraïne met grote verzekeraars, waaronder Lloyds of London, in gesprek is over een passende oplossing.
De EU overweegt Oekraïne een helpende hand toe te steken in de graanexport door transport via de lidstaten te subsidiëren, zo meldt de Poolse publieke radio omroep. Verschillende oostelijke lidstaten hebben graan uit Oekraïne in de ban gedaan vanwege het marktverstorende effect op de eigen markten. Europa zou zich nu beramen op een transportvergoeding van €30 per ton. Waar de omroep de informatie vandaan heeft, is niet bekend en het bericht is (nog) niet door andere partijen bevestigd.
Te droog en te nat
De Europese Commissie kwam met de augustus-editie van het Mars bulletin. Niet tegen de verwachting meldt het rapport weinig nieuws onder de zon. Noordwest-Europa is nat, Zuid-Europa is droog en de Balkan was te droog, maar op plekken zijn ze daar nu weggespoeld. Op de wintertarwe heeft het overall weinig invloed, meer maar de in de lente gezaaide gewassen zijn toch verder op achterstand gezet volgens het JRC. In cijfers komt dat eigenlijk alleen bij de korrelmaïs en zomergerst tot uiting, waarvan de potentiële opbrengst met 1% is verlaagd vergeleken met vorige maand.