Shutterstock

Nieuws Granen & Grondstof

Voerbedrijven moeten meer maïs importeren

25 September 2025 - John Ramaker

De Europese Unie gaat er vooralsnog van uit dat de lidstaten iets minder korrelmaïs hoeven te importeren dan vorig seizoen. Of de behoefte daarmee voldoende gedekt wordt, is echter de vraag, want de laatste oogstramingen zijn lager. De kans is groot dat de veevoerbedrijven een grotere hoeveelheid maïs buiten de EU moeten inslaan.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De Europese Commissie verlaagde de oogstraming voor korrelmaïs in de 27 lidstaten eind vorige maand naar 57,8 miljoen ton. Dat betekende een forse verlaging, want eind juli werd nog uitgegaan van 64,9 miljoen ton. Een nieuwe oogstraming van de Europese vereniging van graanhandelaren Coceral wijst uit dat de maïsproductie in de EU nog wat kleiner uitvalt dan gedacht.

Coceral denkt dat de korrelmaïsproductie nu blijft steken op nog geen 56,5 miljoen ton. Dat betekent dus nog eens ruim 1,3 miljoen ton minder dan de raming van de Europese Commissie. Vooral in het zuidoosten van de EU blijft de opbrengstontwikkeling achter bij de eerdere inschattingen.   

Bijstelling
De nieuwe prognose van Coceral werpt de vraag op of de EU niet meer maïs zal moeten importeren dan voorzien. Op grond van de bijstelling eind vorige maand het de Europese Commissie de importverwachting voor korrelmaïs verhoogd naar 18,8 miljoen ton. Daarnaast werd de afzet naar veevoer verlaagd naar 60,7 miljoen ton.

Daarmee kon de afname van de productie niet worden opgevangen en is aan het eind van het lijstje een grote correctie toegepast op de eindvoorraad aan maïs. In de afgelopen jaren schommelde de eindvoorraad tussen 19 en 20 miljoen ton, door de tegenvallende oogst dit jaar zakt dit volgens de Europese Commissie nu terug tot 13,6 miljoen ton. De vraag is of een nog kleinere oogst kan worden opgevangen door nog wat van dit voorraadcijfer af te schaven.

De kans is groot dat met namen de veevoerbedrijven toch wat meer korrelmaïs moeten aankopen buiten de EU om de voorraden op de interne markt niet te ver te laten terugvallen. Dat kan ertoe leiden dat de bedrijven meer hun oog moeten laten vallen op maïs uit de VS. In Zuid-Amerika treffen de Europese bedrijven nu een serieuze concurrent. China wijkt uit naar het zuidelijke deel van Amerika, omdat het land verwikkeld is in een handelsconflict met de Verenigde Staten.

Vrijhandelsvoordelen
Oekraïne was de afgelopen jaren veruit de grootste leverancier van maïs aan de EU. Maar sinds dit seizoen zijn de vrijhandelsvoordelen voor de export van Oekraïne naar de EU stopgezet. Dat betekent dat het land in de tweede helft van dit jaar minder dan 400.000 ton maïs zonder invoerheffing de EU mag binnenloodsen.

Deze hoeveelheid is al overschreden, want tussen 1 juli en half september heeft Oekraïne al 660.000 ton korrelmaïs aan de EU geleverd. Nederland heeft daarvan 154.000 ton afgenomen. Italië is een nog grotere klant van Oekraïne met een maisimport van 207.000 ton.

De stop op de tijdelijke vrije toegang op grondstoffen uit Oekraïne in de EU sinds dit seizoen heeft de invoer van maïs uit dat land gedrukt. Een jaar geleden was Oekraïne veruit de belangrijkste leverancier met 2,6 miljoen ton tot half september. Het opdrogen van deze stroom is opgevangen door een grotere import uit Brazilië. Dat land heeft inmiddels 1,75 miljoen ton maïs geleverd aan de EU. Dat is 1 miljoen ton meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Handelsproblemen
Nu China zijn blik door de handelsproblemen met de VS ook verplaatst naar Zuid-Amerika, lijkt het lastig om het volume uit die regio verder op te voeren. Daarmee komt de VS in het vizier, of toch wat extra betalen voor maïs uit Oekraïne. Dat laatste kan ook nog voor een deel worden opgevangen als de Europese Unie en Oekraïne een nieuwe vrijhandelsovereenkomst sluiten. De verwachting is dat de hoeveelheid mais voor het nultarief wordt verhoogd naar 1 miljoen ton mais.

Vooralsnog hebben de lidstaten dit seizoen een krappe 3,2 miljoen ton maïs geïmporteerd. Deze hoeveelheid is 1,8 miljoen ton (36%) kleiner dan de invoer vorig jaar. Uiteindelijk werd vorig seizoen 19,8 miljoen ton geïmporteerd. Als blijkt dat deze hoeveelheid op zijn minst moet worden geëvenaard, dan zal de import nog een flinke inhaalslag moeten maken.

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden