De Zwitserse voedingsgroep Nestlé blijft met voorsprong "s werelds grootste producent van consumptiegoederen. Op twee komt de Amerikaanse Procter&Gamble en op drie volgt het Nederlandse Unilever, zo meldt Vilt.be.
De Zwitserse voedingsgroep Nestlé blijft met voorsprong "s werelds grootste producent van consumptiegoederen. Slechts 11 procent van de mondiale groei van de 50 grootste voedingsgroepen werd vorig jaar in de Europese Unie gerealiseerd.
Nestlé draaide in 2012 een omzet van 98,4 miljard dollar (73,8 miljard euro) en gaat daarmee duidelijk het Amerikaanse Procter&Gamble (83,7 miljard dollar) en het Nederlands-Britse Unilever (66 miljard dollar) vooraf. Unilever doet qua omzetgroei (+10 procent) niet onder voor Nestlé. Geen van beide kan qua groeicijfers tippen aan het Braziliaanse vleesconcern JBS (+24 procent). Dat kroont zich door overnames tot "s werelds grootste vleesbedrijf. Het staat in de rangschikking drie plaatsen hoger dan de Amerikaanse vleesgigant Tyson Foods, dat nog net de top tien haalt.
In Europa bekleedt JBS vooralsnog een relatief zwakke positie, maar door overnames en groeipercentages van 56 (2011) en 20 procent (2012) krijgt het bedrijf ook hier vaste voet aan de grond. Niet alle vleesbedrijven ging het overigens voor de wind in 2012. Danish Crown, de grootste producent van varkensvlees in Europa, tuimelt uit de top 50 door de devaluatie van de Deense kroon tegenover de dollar en een omzet die amper gestegen is.
In hun jaarlijkse onderzoek stellen de experts van OC&C vast dat de groei van de consumptiegoederenmarkt in Europa wordt afgeremd. Heel wat ondernemingen reageren daarop met het uitbouwen van hun activiteiten in de groeiregio"s. Globaal gezien blijft de verkoop aan consumenten het ondanks de crisis goed doen. Met 5,6 procent groei is die wel iets bescheidener dan de 7,3 procent die werd opgetekend in 2011.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.