Nieuw platform in de maak

Zuivelhandel krijgt een opfrisbeurt

7 Juni 2017 - Herma van den Pol

Er is een nieuw platform in de maak die het straks nog makkelijker maakt om zuivelfabricaten te verhandelen. Momenteel vindt de handel via de telefoon plaats (gebonden aan de bereikbaarheid van de makelaar). Met het platform DAO.EU zijn die hindernissen straks niet meer van toepassing. Biedt dit ook mogelijkheden voor melkveehouders? 

Met DAO.EU lanceert Dairy Auctions Online (DAO) een nieuwe methode om zaken te doen in zuivelland. Het wordt nog spannend, want waar digitalisering in de vorm van termijnmarkten om risico's te managen al meer gemeengoed is, gaat dit nog niet op voor de handel. Met de introductie van een online platform krijgt ook de handel de kans om te moderniseren. Boerenbusiness zet de 3 belangrijkste zaken van dit platform op een rij.

Indirect nog wel voordelen 

Wat biedt het melkveehouders?
Het nieuwe platform kan vergeleken worden met marktplaats. Echter, een verschil is er wel. Wanneer de vraagprijs geboden wordt, kan er direct overgegaan worden tot verkoop/setteling. Daarvoor is de Fill-Or-Kill (FOK) in het leven geroepen. In eerste instantie worden er diverse soorten melkpoeders, boter en verse room op het platform aangeboden.

Dit houdt in dat het voor melkveehouders nog niet direct kansen biedt. Het platform richt zich dus voornamelijk op de handel, de verwerker en de eindgebruiker. Indirect kan het misschien wel voordelen opleveren voor de verwerker waar melkveehouders aan leveren. Dat komt dan weer ten goede aan de melkprijs.

Hoe gaat het in zijn werk?
Het platform geeft kopers en verkopers de kans om anoniem te werk te gaan, maar er moet wel een garantie worden gegeven voor de oorsprong van het product. Dit houdt in dat het product ook echt daarvandaan moet komen. 

Naast de origine van het product, moet de verkoper een prijs invoeren, het volume opgeven, de geschatte datum van verkoop geven, de locatie van het product aantonen en de documenten die nodig zijn voor de afzet aangeven. Wanneer er vervolgens iemand een lagere prijs biedt, krijgt de verkoper een alert en kan hij zelf bepalen welke vervolgstappen hij neemt.

Alert bij lagere prijs

Het nieuwe platform gaat de Dairy Auctions Online-veiling niet vervangen. Die blijft dus ook gewoon bestaan. Het grote verschil is dat 'het systeem geen tender is', aldus Rik Loeters, de eigenaar van Dairy Auctions Online en DAO.EU.

Pas wanneer de verkoop heeft plaatsgevonden, wordt er een vergoeding gevraagd voor het gebruik van het platform, de broker fee. Ook krijgen de partijen pas na de verkoop te weten met wie ze zaken hebben gedaan.

Van start in juli
De lancering van DAO.EU vindt donderdag 8 juni tijdens de Eucolait plaats. Vanaf dat moment kunnen geïnteresseerden zich registeren. Het platform gaat vanaf juli definitief online. Dan wordt het nog spannend, want is de handel bereid om de gesprekken via de telefoon in te ruilen voor het plaatsen van orders via de telefoon.

Loeters hoopt met het platform de handel verder te stroomlijnen. Ook wordt als voordeel genoemd dat de handel 24/7 door kan gaan. Wellicht dat het op termijn ook voor de grotere melkveehouders voordelen gaat scheppen. Voor nu is het vooral de vraag of de handel klaar is voor een frisse wind.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden