China verlaagt vanaf 1 december het invoertarief voor diverse producten, waaronder kaas en bepaalde soorten babyvoeding. Deze maatregel wordt genomen om de consumptie aan te jagen, maar ook om de dalende voorraden niet verder te belasten.
Het Amerikaanse bureau voor de zuivelexport (USDEC) trapte de week af met bijzonder goed nieuws. Het bureau maakte bekend dat China vanaf 1 december 2017 het invoertarief voor kaas verlaagt van 12% naar 7,7%.
'China begint kaasliefhebber te worden'
"China is hard op weg om de grootste kaasimporteur te worden. De vraag werd in de afgelopen 10 jaar 7 keer zo groot, waarmee deze ondertussen uitkomt op bijna 100.000 ton", aldus het USDEC.
De Amerikanen melden tevens dat de tarieven voor 2 andere producten met zuivelingrediënten verlaagd zijn. Het gaat om voeding voor mensen met een bijzondere behoefte, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een allergie, en voorverpakte babyvoeding. Van het eerste product gaat het tarief van 20% naar 0%, van het tweede daalt het tarief van 15% tot 2%.
Ook skikleding
Het blijkt dat niet alleen de Amerikanen getrakteerd worden op lagere tarieven. China maakt namelijk bekend het tarief op meer consumentengoederen te verlagen: van 17,3% tot 7,7%. Het gaat niet alleen om zuivelproducten, maar ook om pampers en skikleding.
In totaal gaat van 187 producten het invoertarief omlaag. China doet dit om gehoor te geven aan de kritiek dat het land niet voldoende doet om de invoer aan te jagen. Met een aantal landen heeft het land handelsovereenkomsten gesloten, maar de Verenigde Staten (VS) valt daar niet onder. Het handelstekort wordt berekend op $327 miljard.
Middenklasse vraagt meer
Tegelijkertijd komt de grootmacht tegemoet aan de groeiende vraag naar kwaliteitsproducten. Daarmee wordt met de verlaging op de zogenaamde 3 koningen gemikt: de consumptie stimuleren, de Chinese economie hervormen en een signaal afgeven dat het land bereid is om de wereldhandel uit te breiden.
Hoe dit uit gaat pakken voor Nederland, is nog niet te zeggen. Maar een groeiende vraag naar kaas is sowieso goed nieuws, want het vermindert de druk op de traditionele afnemers, waaronder Rusland.