Arla rekent over 2018 op groei door extra liters melk. Dit betekent echter niet dat de omzet automatisch meegroeit, wegens de ongunstige wisselkoersen. Daarbij sloeg de verwerker er over 2017 in om een kwart meer melkgeld te betalen, in vergelijking tot 2016.
Een goede balans tussen de productgroepen, de merken en de verschillende landen maakt dat Arla het jaar 2017 met groene cijfers kan afsluiten. Volgens Peder Tuborg, topman van Arla, heeft het onder meer geholpen om de melkprijs, die aan de veehouders betaald is, significant te verhogen. "Het geeft ons ook de ruimte om over 2018 een substantieel bedrag te investeren."
Volatiliteit moet melkprijs helpen
De melkprijs steeg in totaal met 27,4% naar 38,1 cent per kilo. Voor de strategie van 2020 wordt vooral de inzet op merken gezien, om zodoende de volatiliteit in deprijs tegen te gaan. Het is een spannende uitdaging, want over de eerste 2 maanden van 2018 moest de melkprijs alweer bijna 15% inleveren.
Dit neemt echter niet weg dat Arla niet alleen groei bereikt door hogere prijzen voor producten, maar ook door het verkoopvolume te laten stijgen. Mede daardoor slaagt Arla erin om het marktaandeel in Nederland uit te breiden naar 10,2%, waarbij de omzet groeide tot €251 miljoen. In heel Europa steeg de omzet met 3,6% tot €6,568 miljoen.
Vooral de merken Arla, Castello en Puck lieten een groei zien. Van ‘Lurpak’ nam de omzet dankzij een hogere prijs wel toe, maar daalde het afzetvolume met 2,7%. Tegelijkertijd bleek Skyr een gouden zet voor de Duitse markt. De omzet groeide met 94%. Sowieso zet eiwit goede prestaties weg.
Verwachtingen voor 2018
Voor 2018 zijn de verwachtingen gemengd. Zo rekent de Scandinavische verwerker op meer omzet via extra liters melk. Ook een verdere aanscherping van de producten die het bedrijf biedt, moet bijdragen aan een stabiele omzet.
Tegelijkertijd zijn er ook zorgen over de wisselkoers. Onder de streep rekent de verwerker op resultaten die voor de eerste maanden van 2018 onder de doelstellingen uit gaan komen.