FrieslandCampina gaat de investeringen in de Chinese markt opvoeren. Dit maakte de grootste zuivelaar van Nederland bekend tijdens de handelsmissie naar China. Topman Hein Schumacher gaf aan dat ze continu optimistisch gebleven zijn over deze markt. Uit de stappen die gezet gaan worden blijkt dat er grote plannen klaarliggen. De affaire Huishan heeft daar niet aan afgedaan.
FrieslandCampina is van plan om meer geld te gaan investeren in China. Het streven is om de productlijnen uit te breiden en om meer hoogwaardige Nederlandse zuivelproducten op de markt te brengen. Dit zei Schumacher, sinds 1 januari de topman van FrieslandCampina, in een interview met Global Times. De zuivelaar was een van de bedrijven die met minister-president Mark Rutte op handelsmissie ging naar China.
Ontwikkelingen aanjagen
In 2018 wil de zuivelaar €100 miljoen gaan investeren in de Chinese markt. Daarmee moet het tempo van de ontwikkelingen in China versneld gaan worden. Het geld gaat naar bestaande fabrieken en merken, maar ook naar uitbreiding en modernisering van de distributie. Het helpt dat de Chinese president Xi Jinping belooft het land verder te openen voor partijen van buiten China. Ook gaat hij de welvaart in het land verder aanjagen.
Hoewel de grootste zuivelaar amper een decennium actief is in China, weet de coöperatie nu al 120 steden te bereiken. Zo meldt Rahul Colaco, president van FrieslandCampina in China. Het plan is om dit aantal steden over 2018 uit te breiden naar 180.
"Het gemiddelde inkomen van de Chinese bevolking is toegenomen en daarmee zijn ook de kansen in kleinere steden toegenomen", zegt Colaco Hier worden de zogenaamde Tier-3 en Tier-4 steden genoemd.
Verkoopvolume Friso stijgt snel
Over 2017 wist FrieslandCampina de omzet te uit te breiden tot €12,1 miljard. Een plus van 10,1% ten opzichte van een jaar eerder. De wereldwijde verkoop van het merk Friso ging door de €1 miljard heen. Friso stond op een in de verkopen in China. In 2017 kwam het verkoopvolume in de buurt van de 30.000 ton, maar de verwachting is dat het bedrijf in 2018 door dit volume heen gaat.
Schumacher benadrukt dat er nog steeds meer dan 1.000 merken babyvoeding in China op de markt zijn. "Het blijft de meest competitieve markt. Ik wil herhalen dat wij consumenten erop blijven wijzen dat de kwaliteit van onze producten consistent is en dat de producten continu verbeterd worden. Op die manier proberen we groei te realiseren. We doen dit stap voor stap en stad voor stad, om zo ons marktaandeel uit te breiden."
In China biedt FrieslandCampina 2 merken aan: Friso, die wordt volledig geïmporteerd uit Nederland en Dutch Lady. Deze laatste wordt lokaal geproduceerd. Ondertussen wordt er ook gewerkt aan een optimale bezetting van de fabriek die FrieslandCampina overnam van Huishan en waar de zuivelaar via de joint-venture Friesland Huishan al actief was. De melk wordt nog wel lokaal aangekocht, maar niet meer van Huishan Dairy.