Inside Melk

Welke zuivelmerken scoren het beste?

29 Juni 2018 - Kimberly Bakker

De internationale zuivelsector is een van de sterkst presterende sectoren in de voedingsmiddelenindustrie. De sector zet jaarlijks een gemiddelde merkwaardegroei neer van 13%, terwijl dit over de gehele industrie slechts 4% is. Echter, welke zuivelmerken scoren het beste?

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Brand Finance, een Brits onderzoeksbureau, doet jaarlijks een onderzoek naar de merkwaarde van diverse productmerken in de voedingsmiddelenindustrie, zo ook voor de zuivelsector. Zo blijkt uit het rapport dat de Chinese markt (binnen de zuivelindustrie) de meest dynamische markt is. Het land zal de Verenigde Staten (VS) in 2022 dan ook voorbijstreven als grootste markt voor zuivelproducten.

Dat heeft, volgens Brand Finance, vooral te maken met de toenemende welvaart en verbeterde toegankelijkheid van China. Dit omdat Chinese consumenten vaker de voorkeur geven aan 'premium zuivelproducten' (met gezondheidsvoordelen en innovatieve smaken). Het maakt ook dat merken (zoals Yili) zich meer richten op de veranderende vraag en dus focussen op productinnovatie.

De best scorende zuivelmerken
Als we kijken naar de top 5 (samengesteld door Brand Finance), dan staat Danone nog steeds bovenaan. Het merk komt over 2018 uit op een merkwaarde van $9,098 miljard. Ten opzichte van 2017 is dat een stijging van 15%, want vorig jaar kwam de merkwaarde van Danone nog uit op $7,894 miljard.

De tweede plaats is voor het sterk groeiende Yili. Het bedrijf laat een merkwaarde van $6,158 miljard zien, en toont daarmee een stijging van 43% ten opzichte van vorig jaar ($4,294). De derde plaats is voor een Chinese nieuwkomer, Mengniu. Dit bedrijf laat over 2018 een merwaarde zien van $3,446 miljard. Het stijgt daarmee boven de nummers 4 en 5 uit. 

Aangezien Mengniu de bronzen plak ophaalt, zakken de coöperatie Arla en Amul 1 plaats naar beneden. Daarnaast laten beide zuivelfabrikanten een negatieve groei zien. Arla komt over 2018 uit op een merkwaarde van $3,424 miljard, waar dat over 2017 nog $3,759 miljard was (-9%). De merkwaarde van Amul daalt van $2,870 miljard in 2017 naar $2,496 miljard in 2018 (-13%).

Yili toont sterke stijging
De sterke stijging van Yili springt in het oog. Binnen de zuivelsector blijft het merk dan wellicht staan, maar in het algehele klassement (voedingsmiddelenindustrie) stijgt de zuivelfabrikant van plek 8 (2017) naar plek 3 (2018). Dit is een gevolg van de snelle omzetgroei en de hoge winstgevendheid van het bedrijf, wat het ondertussen een schat voor investeerders maakt.

Hoewel Yili op het gebied van merkpotentieel dus een voorsprong heeft op Danone, beschikt de Franse zuivelgigant nog steeds over een jaarlijkse groei van 15%. Iets wat niet veel andere bedrijven weten te realiseren. De jaarlijkse stijging is deels te danken aan de goede verkopen.

Daarbij is ook de prestatie van Mengniu opmerkelijk. Dit Chinese zuivelmerk weet tevens in rap tempo te stijgen. Deze zuivelfabrikant zet (in het algehele klassement) een stijging neer van 45%, maar behaalde een lagere merkwaarde.

Positie Merknaam   Merkwaarde in miljard dollar (2018) Merkwaarde in miljard dollar (2017) Verschil 2017 en 2018 Positie in 2017
1 Danone $9,098 $7,894 +15% 1
2 Yili $6,158 $4,294 +43% 2
3 Mengniu $3,445 - - -
4 Arla $3,425 $3,759 -9% 3
5 Amul $2,496 $2,870 -13% 4
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden