Shutterstock

Inside Melk

Britse melkaanvoer plust voor het eerst sinds mei

11 November 2020 - Chanti Oussoren

De Ierse melkaanvoer stijgt over de maand september met 1,5% in vergelijking met vorig jaar. In het Verenigd Koninkrijk is ook een stijgende lijn te zien, de Britse campagne 'Milk Your Moments' en de coronacrisis geven een positieve boost aan de verkoop van melk.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In Ierland komt de melkproductie uit op 753 duizend kilo. In vergelijking met vorig jaar is dat een plus van 1,5%. Sinds april is er sprake van een hogere aanvoer ten opzichte van 2019, toch is de plus kleiner dan in eerdere maanden. In augustus lag de melkproductie namelijk nog 2,9% hoger. Ook het verschil met het 5-jarig gemiddelde wordt kleiner. Het huidige niveau ligt 7,2% boven het 5-jarig gemiddelde, waar dat in augustus nog 7,9% was.

Verenigd Koninkrijk
Britse melkveehouders wisten over de maand september 1.200 miljoen kilo melk te produceren. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dit een toename van 0,7%. Het is de eerste keer sinds mei dat de melkproductie het niveau van vorig jaar weet te overtreffen. De melkproductie lag wel al een aantal maanden boven het 5-jarig gemiddelde, maar ook dat verschil wordt deze maand vergroot. In augustus was het verschil 0,9% maar in september noteert de productie 2% hoger.

Campagne boekt resultaten
Intussen werpt de Britse campagne 'Milk Your Moments' haar vruchten af. De campagne die in mei is gelanceerd, heeft als doel de consumptie van melk en andere zuivelproducten te stimuleren. Milk Your Moments werd gedeeld op sociale media, websites, reclameborden van supermarkten en voor het eerst sinds 20 jaar ook via televisiereclame. Uit de resultaten blijkt dat circa 212.000 meer consumenten melk gekocht hebben, dat komt neer op een verkoopstijging van 11,2 miljoen liter extra melk.

Daarnaast meldt het Agriculture and Horticulture Development Board (ADHB) dat ook de coronacrisis van invloed is op de zuivelconsumptie. Tijdens de coronacrisis is er meer geld uitgeven aan vlees- en zuivelproducten. De verkoop van kaas in de detailhandel is volgens het onderzoek met 16,5% gestegen in de afgelopen 6 maanden. De verkoop van boter is met 23,6% gestegen en room werd maar liefst 31,8% meer verkocht.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden