Shutterstock

Inside Melk

5 trends die Amerikaanse zuivelsector in 2021 raken

29 Januari 2021 - Kimberly Bakker

Het jaar 2020 werd in de zuivelsector ook gedomineerd door de coronacrisis. Afzetmarkten voor melkpoeder, kaas en boter vielen weg en marktpartijen spraken in het voorjaar zelfs van de slechtste weken ooit. Met name in de Verenigde Staten werden kwetsbaarheden blootgelegd. Wat kunnen de Amerikanen van 2021 verwachten?

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De coronacrisis dwong veel Amerikaanse zuivelproducenten de huidige manier van handel te heroverwegen, voornamelijk de afhankelijk van de verkoop (van kaas en verse melk) aan diverse foodservicebedrijven werd bediscussieerd. Ook de kwetsbaarheid dat de Amerikaanse zuivelsector sterk afhankelijk is van externe arbeid, werd als gevolg van de pandemie blootgelegd. Met welke trends moeten de Amerikanen in 2021 rekening houden?

Alternatieven voor melk
Sojamelk, amandelmelk, havermelk en rijstdranken. Inmiddels kun je ze in de meeste winkels niet meer missen. Het is een trend die ook zeker in 2021 door zal zetten. Hoewel Amerikaanse analisten niet verwachten dat veganisten en lactose-intolerante consumenten veel veranderingen in de melkprijs kunnen stimuleren, kan niet genegeerd worden dat de opkomst van de 'flexitariër' een uitdaging is voor de Amerikaanse zuivelsector. In dollars groeide de markt voor Amerikaanse plantaardige 'melk' in 2019 al met 5%. De vraag voor veel producenten is of dit overstappers zijn of dat consumenten van 'beide walletjes' blijven drinken.

Goed nieuws is wel dat uit de nieuwste cijfers blijkt dat de wereldwijde zuivelconsumptie over 2020 is gestegen, vooral gedurende de gedwongen lockdowns. India meldde bijvoorbeeld een omzetstijging van 50% à 100% en de Britse kaasconsumptie steeg in het voorgaande jaar met 48%. Een tweede trend waar de Amerikaanse zuivelaars, volgens diverse analisten, dus rekening mee moeten houden is dus dat zuivelproducten herontdekt zijn.

China blijft een grote rol spelen
De verwachting van het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) is dat China over 2021 grote hoeveelheden zuivelproducten importeert. Dit ondanks dat de Chinese zuivelproductie zelf naar verluidt ook met 4,5% stijgt. De Chinese invoer van vloeibare melk, met name de voorverpakte Ultra Heat Treated (UHT) uit de Europese Unie en Nieuw-Zeeland, wordt voor 2021 geraamd op circa 1 miljoen ton. Dat is een stijging van 5% ten opzichte van 2020. China zal naar verwachting ook meer kaas importeren uit onder meer Nieuw-Zeeland en Australië. De Verenigde Staten, de op 2 na grootste kaasleverancier, kan daarmee de export naar China wellicht ook vergroten.

Om de productie op te hogen, is innovatie noodzakelijk. Zie daar dan ook trend nummer 4. Afgelopen jaren is al een stortvloed aan technologische innovaties op de markt gebracht om de Amerikaanse melkveehouders te helpen efficiënter, winstgevender en duurzamer te worden. Denk aan de voerrobots, melkrobots, camera's, sensoren en data-oplossingen. Volgens analisten kunnen al deze technologieën helpen bij het aanpakken van de diverse uitdagingen, zoals een tekort aan arbeidskrachten, hogere productiekosten en een gebrek aan bedrijfskapitaal.

Het klimaatdebat
Ten slotte zal ook de klimaatdiscussie van invloed zijn op de Amerikaanse zuivelsector, al is dit natuurlijk een wereldwijde trend. Toch zullen veel melkveehouders in de Verenigde Staten hier komende tijd wellicht meer mee te maken krijgen dan elders ter wereld. In het landbouwplan van de nieuwe president Joe Biden staat klimaat namelijk op één. Op zijn eerste werkdag zorgde de president er bijvoorbeeld al voor dat het land weer bij het klimaatakkoord van Parijs werd aangesloten. 

Daarnaast liet de president vallen dat hij de Amerikaanse landbouwsector als eerste ter wereld emissieneutraal wil maken. Door boeren geld te geven voor het vastleggen van koolstof in de bodem, wordt volgens hem een nieuw verdienmodel gecreëerd wat de economische positie moet verbeteren.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden