Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) gaat de liefde van jonge boeren en boerinnen voor hun melkkoeien uitdragen. Daarom hebben ze de campagne 'Boeren houden van Koeien' gestart. Deze campagne bestaat uit een tv- en radiocommercial en een landingspagina.
Het NAJK komt daarmee tegemoet aan de toenemende maatschappelijke belangstelling voor dierenwelzijn, zo meldt het. Het begin van de campagne valt samen met de week zonder vlees en zuivel. De inzet is om daar dan ook een goed tegengeluid voor te bieden, maar dan positief ingestoken.
Met de NAJK-campagne laten jonge Nederlandse melkveehouders zien wat ze op hun bedrijf doen om het hun koeien zo aangenaam mogelijk te maken. De hechte community van melkveehouders leert daarbij van elkaar, aldus het NAJK.
Van elkaar leren over welzijn
''We leren veel van elkaar als het gaat om dierenwelzijn. We kijken graag bij elkaar op de boerderij en ook in de vakmedia is er veel aandacht voor het welzijn van de dieren'', vertelt NAJK-bestuurder Marije Klever. "Op mijn bedrijf kunnen de koeien bijvoorbeeld naar buiten als het kan en naar binnen als ze dat willen en in de stal heb ik een borstel waarmee ze hun vacht kunnen borstelen wanneer het hen uitkomt.''
De commercials zijn vanaf vandaag (7 maart) te zien en te horen bij de commerciële- en publieke zenders. De campagne duurt in eerste instantie acht weken en is tot stand gekomen met steun van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO). Hoeveel steun de NZO geeft, wordt niet bekendgemaakt.
Op de landingspagina Boerenhoudenvankoeien.nl staat meer informatie over dierenwelzijn op het melkveebedrijf.