Hochwald

Nieuws Melk

Hochwald sluit lastig jaar af en mist strategisch doel

30 Juni 2022 - Klaas van der Horst

De Duitse zuivelcoöperatie Hochwald heeft een lastig 2021 achter de rug. Het bedrijf miste het strategische doel van een bovengemiddelde melkprijs, maar werd op weg daar naartoe ook flink gehandicapt.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De coöperatie vierde enerzijds het heuglijke feit dat in Mechernich een grote nieuwe fabriek in gebruik werd genomen, maar moest door de overstroming van de Erft en Ahr in het voorjaar van 2021 de fabriek in Erftstadt wekenlang uit de productie nemen. Dat leverde een grote schadepost op. Daarnaast moet de coöperatie het hoofd bieden aan een reeks snel gewijzigde omstandigheden, zoals sterk stijgende kosten, o.a. voor verpakkingen, logistiek, additieven, hulpstoffen en energie.  Dit laatste hoeft niet zozeer op de omzet te drukken, als eerder op de resultaten.

Joint-venture met Pinlive
Wat mogelijk wel weer zorgde voor druk op de gerapporteerde omzet is het feit dat de fabriek in Kaiserslautern overging in handen van een joint-venture, met een Chinees bedrijf. Dit bedrijf, Pinlive, deel van de Pinwo-groep, en in Singapore geregistreerd, is tevens de grootste Chinese klant van Hochwald. volgens de berichten heeft Pinlive €21,5 miljoen geïnvesteerd in de joint-venture met Hochwald.

Hoe dit ook zij: de omzet van de Hochwald Groep daalde van €1651 miljoen in 2020 naar €1591 miljoen in 2021. De uitbetaalde melkprijs steeg wel, omdat de melkprijzen als geheel opliepen, maar Hochwald kon geen gelijke tred houden met de collega-bedrijven in de branche.

Zure appel
De vorig jaar uitbetaalde melkprijs lag met €36,2 cent per kilo precies 0,1 cent onder het landelijke gemiddelde in Duitsland. Dat is voor de leden van Hochwald een zure appel, want doorgaans betaalt hun coöperatie ruim boven het landelijke gemiddelde. 

Het management van Hochwald verwacht dit jaar betere resultaten. Daarbij wordt hoop geput uit de toenemende export naar met name China. CEO Detlev Latka: "Door de samenwerking met onze grootste Chinese klant verstevigen we de internationale oriëntatie en houden wij onze sterke positie op de groeiende Chinese markt. We gaan daarbij consequent door op onze weg om een internationale, verkoopgerichte melkspecialist te worden."   Het totale exportpercentage bedroeg vorig jaar 48%. 

Nu voortbouwen
Ook voor het overige is er veel optimisme: "Met de start van de zuivelfabriek in Mechernich en de investeringen in onze andere fabrieken eindigt een hele reeks van bouwmaatregelen in het kader van onze strategie. Nu is het belangrijk dat we voortbouwen op de successen van de afgelopen jaren en de strategie voor Hochwald systematisch verder ontwikkelen," aldus Latka. Voor 2022 wordt weer een bovengemiddelde melkprijs voorzien. Ook wordt een concernresultaat vóór belastingen verwacht dat iets boven het langjarige gemiddelde zal liggen.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden