Shutterstock

Achtergrond Halfjaarcijfers

ForFarmers laat zich niet uit over verloop voerprijs

11 Augustus 2022 - Eric de Lijster

ForFarmers zag in het eerste halfjaar van 2022 de afzet van voeders flink dalen, maar de omzet in euro's juist fors stijgen. Vooral vanaf het tweede kwartaal van dit jaar kon het voerconcern de gestegen kosten van energie en grondstoffen (zoals granen) beter doorberekenen in de voerprijs aan de aangesloten veebedrijven in de vijf Europese landen waarin ForFarmers actief is.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

"Dat zagen we natuurlijk aankomen". Roeland Tjebbes, de financiële baas (CFO) van ForFarmers, probeerde bij de toelichting op de halfjaarcijfers enige luchtigheid aan te brengen bij het rode verloop van het voervolume van ForFarmers. Het is best wel even slikken als de voerafzet in de eerste zes maanden van het jaar totaal met 7,4% daalt, en dan ook in belangrijke afzetclusters als Nederland/België en Duitsland/Polen met elk ruim 8%. Voor Nederland was deze daling enigszins ingecalculeerd, gelet op de effecten van de stoppersregeling voor varkensbedrijven. Ook meldt ForFarmers daarnaast een "licht verlies" van klanten in de varkenshouderij. Maar ook in de Nederlandse melkveehouderij en pluimveehouderij kon het voerconcern om uiteenlopende redenen minder voer kwijt in de eerste helft van dit jaar.

Stoppen met verkoop losse grondstoffen
Daar komt bij dat in Duitsland veel varkensbedrijven zijn gestopt door de belabberde situatie op de Noordwest-Europese varkensmarkt, die zich na net wegvallen van de export naar China met een overschot aan varkens en varkensvlees zag geconfronteerd. Ook zag ForFarmers de voerafzet aan de melkveehouderij teruglopen door een krimp van de melkveestapel. Een lichtpunt voor het bedrijf is de ontwikkeling van de pluimveehouderij in Polen. Deze sector groeit door de toenemende vraag aan kippenvlees. Dit heeft weer alles te maken met de oorlog in Oekraïne, waardoor dat land moeilijker pluimveevlees kan uitvoeren. Polen vult nu deels de gaten op die ontstaan op de markten. Bovendien heeft ForFarmers besloten zich niet meer op de markt van losse grondstoffen te begeven in Polen en Duitsland, dit vanuit het oogpunt van duurzame rentabiliteit.

In het Verenigd Koninkrijk zag ForFarmers de voerafzet het minst dalen; met 4,5%. Hier richt het voerconcern de pijlen vooral op de afzet van pluimveevoeders. De deal met het pluimveevoerbedrijf 2Agriculture voor het aangaan van een joint venture op de Britse voermarkt (waarbij ForFarmers een controlerend belang heeft van 50,1%), is daar een goed voorbeeld van. Topman Chris Deen is zeer in zijn nopjes met deze overeenkomst, al houdt hij nog wel een slag om de arm omdat de Britse kartelwaakhond de samenwerking nog moet goedkeuren. "Ik ben heel enthousiast over de samenwerking met 2Agriculture. We vullen elkaar zeer goed aan, wat grote synergievoordelen gaat opleveren. Niet alleen in de voersoorten, maar ook bijvoorbeeld in de logistiek."

Oplopende omzet en brutowinst
Bij de dalende voerafzet kon ForFarmers de financiële prestaties wel verbeteren. Daarbij kijkt CFO Tjebbes niet zozeer naar de iets dalende nettowinst van €17,1 miljoen over de eerste helft van 2022, maar vooral naar de cijfers die de dagelijkse gang van zaken binnen het concern beter weerspiegelen, zoals de bruto winst en de EBITDA. Deze twee cijfers zitten het afgelopen halfjaar bij ForFarmers aardig in de lift, doordat het voerconcern kosten wist te besparen en de oplopende kosten van elektriciteit en grondstof beter wist door te berekenen in de voerprijs aan de afnemers. In de eerste zes maanden zag ForFarmers de onderliggende bedrijfslasten met €38 miljoen toenemen. "Voor het grootste deel door oplopende kosten aan energie als elektriciteit, gas en diesel", verklaart Tjebbes, "als mede ook de kosten van grondstoffen als granen en vanzelfsprekend inflatie."

ForFarmers wist deze kosten echter te compenseren met een €40 miljoen hogere bruto winst, oftewel een plus van 18,3% tot €257,3 miljoen. Het doorberekenen van de kosten is vooral in de buitenlandse markten geslaagd, aldus Tjebbes. "In Nederland hebben we niet alles kunnen doorbelasten wat we op basis van de kosten hadden kunnen doen." De grote vraag is natuurlijk wat de voerprijs de komende maanden gaat doen, zeker als de prijzen op de energiemarkt bijvoorbeeld blijven oplopen.

Topman Chris Deen wil daar de handen absoluut niet aan branden. Hij geeft aan dat ForFarmers geen enkele verwachting afgeeft de ontwikkelingen de komende periode, dus ook niet over de voerprijs. "Er zijn zoveel onzekerheden in de markt, in grondstoffen, de oorlog in Oekraïne, in energie, het stikstofbeleid, daar kunnen we echt geen uitspraak over doen." Wel is de kritieke situatie van de klanten ook bij ForFarmers, los van de voerafzet, te voelen, zet Tjebbes uiteen. Zo heeft ForFarmers meer geld gereserveerd via een voorziening in de post dubieuze debiteuren en overlegt het concern regelmatig met klanten over het verlengen van de betalingstermijnen.

Logistiek en strategie
Deen benadrukt wel dat ook de droogte een rol gaat spelen. De lage waterstand in de rivieren kan de logistiek van het leveren van de grondstoffen per schip aan de productielocaties van ForFarmers gaan hinderen. Het voerconcern verwacht niet dat leveringen aan de klanten hierdoor in gevaar gaat komen, al kunnen wel extra kosten gemaakt moeten worden als de grondstoffen bijvoorbeeld over de weg naar de fabrieken toe moeten worden gebracht. 

ForFarmers presenteert in het vierde kwartaal een, wat het bedrijf noemt, aangescherpte strategie. Onder Yoram Knoop, de voorganger van Deen, had het voerconcern plannen om uit te breiden naar twee extra landen, waarbij een stap naar Amerika niet werd uitgesloten. Dat is in de huidige markt nu helemaal losgelaten, benadrukt Tjebbes. Hoewel ForFarmers het afgelopen halfjaar niet heeft geïnvesteerd in overnames, blijft het bedrijf zich uitvoerig oriënteren op krachtenbundelingen op de huidige afzetmarkten. "Wij blijven altijd rondkijken, maar voor nu in de vijf landen waarin we actief zijn", aldus Tjebbes. "In het vierde kwartaal komen we met een update over onze strategie''.

De beleggers op de Amsterdamse beurs waren donderdagmorgen in ieder geval niet enthousiast over de gepresenteerde resultaten van ForFarmers.
{{dataviewSnapshot(6_1660213660)}}

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden