Wij gebruiken cookies
Wij maken gebruik van cookies en andere tracking-technologieën om uw surfervaring op onze website te verbeteren, om gepersonaliseerde inhoud en advertenties te tonen, om ons websiteverkeer te analyseren en om te begrijpen waar onze bezoekers vandaan komen.
Zuivelbedrijf Milcobel handhaaft de melkprijs voor september op het niveau van de maand ervoor. Daarmee moet de Belgische marktleider twee Nederlandse bedrijven boven zich laten. Bij een volume van 1 miljoen liter tikt Milcobel net de €60 niet aan.
Dit blijkt uit de Belgische Melkprijsvergelijker van Boerenbusiness. De melkprijs bij de wettelijke gehalten van Milcobel voor september blijft gehandhaafd op €56,50 per 100 liter. Bij reële gehaltes en een maximale volumetoeslag (bij 2,7 miljoen liter) resulteert dat in maximale melkprijs van €61,16 per 100 liter.
Volgens de vergelijker van Boerenbusiness komt de reële melkprijs bij een jaarleverantie van 1,3 miljoen liter uit op €59,98, net als in augustus.
Daarmee betaalt Milcobel wel meer dan Arla in België doet (€58,81 zonder weidepremie), maar de onderneming blijft achter bij FrieslandCampina en Royal A-ware. FrieslandCampina betaalt over september €61,07 per 100 liter, A-ware betaalt €63,28 per 100 liter (exclusief weidetoeslag).
De laatste partij heeft de melkprijs voor de derde maand achtereen stabiel gehouden, maar betaalt sinds juli wel de hoogste melkprijs uit.
Minder zekerheid
Milcobel constateert dat de internationale zuivelmarkten over hun piek heen zijn en lijkt daarmee de leden voor te bereiden op minder zekerheid. "In combinatie met de hyperinflatie en de stijgende grondstof- en energieprijzen die vandaag het publieke debat domineren, zorgt dit (het voorbij zijn van de piek in de melkprijzen) voor een zeer competitieve marktsituatie. Maar dankzij de sterke prestaties van de onderscheiden business units slaagt Milcobel erin het hoge melkprijsniveau te handhaven. Anderzijds blijft voorzichtigheid geboden."
Doordachte productmix Milcobel
Om alle uitdagingen aan te kunnen wil de Belgische coöperatieve marktleider blijven inzetten op 'een doordachte productmix met focus op toegevoegde waarde, optimalisatie van de bedrijfsprocessen en het doorzetten van de verhoogde kostprijzen naar de markt'. "Op die manier blijven we een duurzaam inkomen realiseren voor de leden op korte, middellange en lange termijn."