Agrifirm

Achtergrond Ketensamenwerking

Agrifirm kruipt steeds meer terug in oude rol

10 November 2022 - Wouter Baan

Agrifirm profileert zich meer als een soort ketenregiseur. Daarmee beweegt de groengele boerencoöperatie min of meer terug naar de rol die ze ooit vervulden, maar in 2014 bewust loslieten om zich volledig te kunnen focussen op de kernactiviteiten. Nu zoekt Agrifirm de consument juist weer op.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Deze week lanceerde Agrifirm samen met Valleivarken klimaatneutraal gecertificeerd varkensvlees in Nederland. In zekere zin een revolutionaire stap, omdat dit nog niet op de markt is. Het project start klein, maar in het persbericht liet Agrifirm nadrukkelijk doorschemeren het concept te willen opschalen. "We zoeken naar samenwerkingen in de keten en een eerlijk verdienmodel voor boeren en telers", zo motiveerde CEO Dick Hordijk de stap. Eerder dit jaar begon de coöperatie ook een pilot met lokale boodschappenservice BoerNLekker, een initiatief om verse producten van de boerderij lokaal af te zetten.

Terugtrekkende rol
Een verantwoorde voedselketen vormgeven, is de missie van Agrifirm. Deze woorden gaan verder dan de corebusiness, wat in principe neerkomt op het produceren en uitleveren van voer, kustmest en gewasbeschermingsmiddelen, oftewel een toeleverancier zijn voor veehouders en akkerbouwers. In 2014 maakte Agrifirm onder leiding van toenmalig CEO Ton Loman juist een terugtrekkende rol in de keten. In dat jaar verkocht de coöperatie een pluk aandelen van pluimveevleesverwerker Plukon. In 2016 werd de rest van de hand gedaan, onder meer aan concurrent De Heus.

De verkoop van de Plukon-aandelen paste in de toenmalige strategie van Agrifirm zich enkel nog te willen richten op de kernactiviteiten. Alle nevenactiviteiten moesten worden geskipt. Wel bleef Agrifirm al die tijd actief in onder meer China en Brazilië, ondanks kritiek van leden die dat soms niet nodig vonden. De argumentatie hiervoor is dat de buitenlandse deelnemingen het resultaat (en daarmee het dividend voor de leden) positief beïnvloedt.

'Nek uitsteken'
De lancering van het concept met ValleiVarken is weliswaar van andere orde en omvang dan het gedeelde eigenaarschap van Plukon, desalniettemin is het wel een signaal dat Agrifirm weer naar de consument toe beweegt. De insteek daarbij is ketensamenwerking, zoals ze het bij Agrifirm zelf noemen. Je zou het ook ketenregisseur kunnen noemen, al is dat vandaag de dag wel een beetje een uitgekauwd begrip.

"Agrifirm durft met concepten en projecten zijn nek uit te steken, zelfs als het verdienmodel nog niet helemaal zeker is'', zo zei CEO Dick Hordijk in september op de altijd drukbezochte jongerendag van de coöperatie. Daarmee heeft de directie een duidelijk een signaal afgegeven aan toekomstige boeren dat de rol van Agrifirm in de toekomst verder gaat dan enkel het vullen van silo's.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden