In het kantoor van Cefetra Dairy hangt een grote ballon in de vorm van een 1 aan het plafond. De eerste verjaardag van de zuivelhandelaar is zojuist gevierd, vertelt directeur en oprichter Peter ten Kate bijna ten overvloede. Hij begon vorig jaar november met alleen zichzelf en een financiële man naast zich. Nu zijn 12 mensen in dienst en komen er met ingang van het nieuwe jaar nog een aantal bij.
Het kantoor van Cefetra Dairy zit niet dicht bij het moederbedrijf BayWa in Rotterdam, maar in 'De Jamfabriek' in Den Bosch, samen met een hele reeks andere foodbedrijven. "Het is gezellig en ook inspirerend," aldus Ten Kate.
Cefetra Dairy is een dochterbedrijf van een grote globale ingrediëntenleverancier. Helpt dat bij het vinden van ingangen bij zakelijke partners en het zetten van stappen in de markt?
"Zeker, Cefetra en BayWa zijn grote spelers in de agrarische markten. Ze staan bekend als solide en professionele bedrijven. Dat geeft vertrouwen bij onze zakelijke contacten. Voor ons betekent de steun van een sterk moederbedrijf, dat ons helpt waar dat nodig is, ook dat we op een aantal belangrijke punten worden ontzorgd. Onder meer op financieel, juridisch en administratief gebied. Zuivel is wel nieuw voor Cefetra, maar daar zijn wij voor. Wij hebben een team met zeer ervaren krachten."
"Operationeel hebben we ondertussen veel vrijheid. Onze groep hanteert een decentraal businessmodel, wat betekent dat we veel inbreng hebben in ons bedrijf. Wij zijn daar blij mee en zien dat als een mooie kans. Ondertussen profiteren we van samenwerking met andere bedrijven in de groep en kunnen we terugvallen op de steun van Rotterdam. Dat is zeker belangrijk in een jaar als dit, met hoge zuivelprijzen."
Hebben jullie je ook bij het geprojecteerde productprofiel gehouden?
"Omdat ik vanuit de kaasbusiness kom, had ik verwacht vooral veel kaas te zullen verhandelen, met daarnaast poeder en boter. Dat pakte iets anders uit. Het werd ook heel veel boter en poeder."
Wil Cefetra Dairy een brede zuivelhandelaar zijn, die in alle commodities zit?
"Wij willen actief zijn in het hele spectrum, met uitzondering van het liquide deel en kindervoeding. Kindervoeding stelt hele speciale eisen en heeft te maken met allerlei extra toezicht. Dat is naar mijn mening vooral iets voor de producenten zelf. Ook de vloeibare handel heeft zijn eigen bijzonderheden. Qua markt richten we ons grotendeels op Europa, maar we exporteren ook naar Noord-Afrika, Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika. Ik sluit niet uit dat we ons profiel op den duur verder gaan aanscherpen."
Nederland kent al heel wat zuivelhandelsbedrijven. Wat onderscheidt juliie van anderen die in de markt actief zijn?
"Ik geloof in de kracht van nieuwe toetreders. Dat geeft een gezonde dynamiek en houdt iedereen scherp. Bovendien hebben we een team dat bovenop de business zit. Wel moet je qua kapitaal goed zitten. Wij hebben de steun van Cefetra Group en moederbedrijf BayWa. Cefetra wil vanuit de strategie meer investeren in voeding en doet dat via diverse 'teams' zoals Cefetra Dairy. Dit alles, plus de samenwerking vanuit Cefetra, stelt onze commerciële partners gerust. Richting onze afnemers willen we ons bovendien onderscheiden met merken. Die zijn we aan het bouwen en de merken moeten ons helpen om klanten zekerheid te geven omtrent de kenmerken van onze producten."
Wat gaan jullie doen met duurzaamheid?
"BayWa heeft zich als doel gesteld om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Dat geeft wel een aantal uitdagingen, met name op gebied van transport. Hier op kantoor proberen we papierloos te werken en zo zuinig mogelijk met energie om te gaan, maar de grootste uitdagingen in de zuivel liggen bij de productie en transport."
Cefetra Dairy straalt veel ambitie uit, maar worden jullie als nieuwkomer ook goed geaccepteerd? Ik kan me voorstellen dat in een jaar als 2022, waar de zuivel bijna de fabriek uit werd getrokken, verwerkers niet per se nog een handelscontact erbij hoefden te hebben.
"In een enkel geval kregen we de reactie van verwerkers dat ze zich wel prima voelden met hun al bestaande commerciële contacten, maar meestal kwamen we vlot binnen. De namen Cefetra en BayWa openden vaak deuren. Bovendien reageren de bedrijven die in eerste instantie afhoudend waren nu toch anders, ook omdat de markt er momenteel anders bij ligt. Dat is natuurlijk weer een nieuwe kans voor ons. Markten zijn voortdurend in beweging, maar wij blijven kansen zien. Het bijna voorbije jaar heeft ook meer dan ooit duidelijk gemaakt hoe belangrijk een goede grondstoffenvoorziening is om mensen overal op deze wereld te kunnen voeden."