Shutterstock

Analyse Zuivelbusiness

Duitse retail anticipeert op fors gedaalde boterprijs

1 Februari 2023 - Wouter Baan

De boterprijs heeft sinds kort weer vaste grond onder de voeten, maar daar ging wel een vrije val aan vooraf. Hoewel de markt qua volatiliteit wel wat gewend is, viel deze afwaardering de zuivelsector zwaar op de maag. Grote Duitse retailconcerns verwerken de dalende prijzen richting de consument om de vraaguitval tegen te gaan. 

Dit artikel lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Zoals al langer bekend wegen de combinatie van inflatie en de fors gegroeide melkaanvoer in Noordwest-Europa stevig mee op de zuivelmarkt. In alle productcategorieën vonden in de voorbije maanden forse afwaarderingen plaats. Ook in de doorgaans zwakke januarimaand daalde de markt snel. Ondertussen is de DCA-notering voor boter gestabiliseerd, kort onder het niveau van €4.200 per ton. Iers en Pools product worden overigens aanzienlijk goedkoper aangeboden. Per saldo verdampte zo'n 40% van de marktwaarde sinds afgelopen zomer.

Verstopte volumes
De ommezwaai in de markt is mede een gevolg van speculatieve volumes die waren weggelegd om te profiteren van hogere, oplopende prijzen. Wanneer de markt echter wegglijdt, dan worden deze 'verstopte volumes' versneld aangeboden en daarmee wordt de negatieve prijsspiraal versterkt. Zeker wanneer ook de melkproductie flink oploopt, hebben zuivelbedrijven bar weinig munitie om de prijsval te stoppen.

Voor afnemers van boter, zoals bakkerijen, is de prijsontwikkeling een wenselijke ontwikkeling. Zij zien immers de kostprijs dalen. Ook supermarkten maakten in de voorbije maanden behoorlijk stemming door de prijzen naar beneden te praten door zo min mogelijk (gecontracteerde) volumes af te roepen. Niet onbegrijpelijk ook, want zij zagen hun afzetvolumes slinken door de fors gestegen boterprijzen in het winkelschap. Grote zuivelconcerns als FrieslandCampina en DMK maakten daar publiekelijk melding van de vraaguitval, terwijl andere partijen off the record meedelen dan de botervoorraden zich snel opstapelen.

Aldi en Kaufland verlagen boterprijs
Door de snel gedaalde boterprijzen krijgen supermarkten nu wel meer lucht. Deze week hebben de Duitse discountretailers Aldi en Kaufland medegedeeld de consumentenprijs met 20% te verlagen. Zo daalt Milsani-boter bij Aldi per februari van €1,99 tot €1,59 per 250 gram. Daarmee beogen de discounters de vraaguitval te stoppen. Of dit resultaat geeft, is koffiedikkijken. Voorlopig lijkt de boterprijzen een bodem te hebben gevonden, al oogt de markt nog betrekkelijk labiel.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden