Dutchmen Photography / Shutterstock.com

Nieuws retail

'Beter voor' van AH nu ook open voor concurrenten

9 Maart 2023 - Klaas van der Horst

Albert Heijn stelt het Beter voor Natuur & Boer programma open voor concurrenten in de retail. Het moet een breed toegankelijk en duurzaam topkeurmerk worden. De stap kan volgens sommigen worden gezien als een handreiking van de retailer richting de politiek, want hiermee kunnen ook andere supermarkten een duurzamer aanbod richting consument brengen, een aanbod waarmee boeren ook een beter verdienmodel mee hebben.

"Al jaren ziet Albert Heijn de noodzaak om het voedselsysteem te verduurzamen en toekomstbestendig te maken samen met alle ketenpartners", stelt Albert Heijn in een persbericht. "Vanuit de missie samen beter eten bereikbaar maken, voor iedereen, zet de supermarktketen voortdurend stappen naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Door de programma's van een privaat bedrijfslogo naar een breed toegankelijk keurmerk te veranderen, draagt de supermarktketen actief bij aan een nieuw voedselsysteem in Nederland," zo wordt gesteld.

Albert Heijn is in 2017  gestart met het Beter voor Natuur & Boer-programma. De inhoud daarvan is samen met de boeren en telers ontwikkeld, specifiek per keten. In totaal zijn nu zo'n 1.100 boeren en telers hierbij aangesloten (450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers) en werkt Albert Heijn samen aan het verbeteren van dierenwelzijn, natuur en het verdienvermogen van de boer. Jaarlijks worden deze programma's onafhankelijk gecontroleerd en getoetst op ambitie, betrouwbaarheid en transparantie door Milieu Centraal.

Brede, renderende keten
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn zegt in het persbericht: "Samenwerking in een gesloten keten van land tot klant is essentieel om stappen te zetten op weg naar meer dierenwelzijn, een beter klimaat en een gezond verdienmodel voor boeren en telers. Deze manier van werken doen wij al jaren via Beter voor Natuur & Boer. Door deze programma's nu open te stellen voor andere partijen dragen we actief bij aan een nieuw voedselsysteem, bouwen we aan een duurzamere toekomst en laten we samen de wereld beter achter."

Albert Heijn is een van de weinig supermarkten die een brede en ook renderende aanvoerketen hebben met daarin extra aandacht voor zowel duurzaamheid, dierenwelzijn als een redelijk verdienmodel van de deelnemende boeren.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Klaas van der Horst

Klaas van der Horst is een gedreven volger van de zuivelmarkt en alles wat daarmee te maken heeft. Hij zoekt het nieuws en interpreteert de ontwikkelingen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden