De Finse zuivelonderneming Valio heeft over 2022 meer omzet geboekt, maar minder winst gemaakt. Wel heeft de onderneming de leden een sterk hogere melkprijs betaald.
De omzet steeg vorig jaar met 15,6% van €1.934 miljoen naar €2.236 miljoen, vooral door de sterk gestegen zuivelprijzen wereldwijd. De winst daalde ondertussen van €37 miljoen naar €26 miljoen.
In een coöperatieve onderneming is de winst evenwel minder belangrijk dan de melkprijs die aan de leden wordt betaald. Valio betaalde over 2022 een 36% hogere melkprijs uit dan over 2021. In geld uitgedrukt steeg de totale melkprijs van €42,30 naar €52,10 per 100 liter.
Overname en verkoop
De prestaties van Valio over vorig jaar zijn niet zonder meer te vergelijken met die over 2021. Vorig jaar nam Valio het voedingsbedrijf Heinon Tukku Oy over. Daardoor steeg de omzet. Anderzijds verkocht Valio na de Russische invasie in Oekraïne begin vorig jaar haar bedrijven in Rusland, wat onder meer omzet kostte. Tegelijkertijd moest ze het hoofd bieden aan sterke kostenstijgingen.
De binnenlandse omzet steeg bij alle ontwikkelingen met €210 miljoen naar €1.404 miljoen (+17,6%), de omzet over de grens steeg met €92 miljoen naar €832 miljoen.
Meer omzet bij minder melk
Valio behaalde de hogere omzet bij een lagere aanvoer van melk. Die daalde vorig jaar met 51 miljoen liter naar 1.682 miljoen liter. Melk is evenwel al enkele jaren niet meer de enige inkomstenbron. Valio produceert ook zuivelalternatieven en investeert daarnaast in de opwekking van groene energie.