Uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van de Duurzame Zuivelketen blijkt dat Nederlandse melkveebedrijven die duurzaam werken economisch beter presenteren.
De onderzoekers concluderen dat Nederlandse melkveebedrijven die het beste scoren op de duurzaamheidsdoelen van de Duurzame Zuivelketen het ook economisch beter doen. Onderzoekers kozen melkveebedrijven die het best presteerden op duurzaamheidsthema's biodiversiteit, klimaat en grondgebondenheid en vergeleken die met de rest van de melkveebedrijven. Daarbij werd gekeken naar onder meer bedrijfskenmerken en technische resultaten. De onderzoekers tekenen aan dat hoewel duurzame bedrijven economisch ook beter presteerden dat niet betekent dat er voor andere melkveebedrijven economisch perspectief is om hun bedrijf te verduurzamen in de toekomst.
Lagere kosten, hogere opbrengsten
Bij duurzame melkveebedrijven zijn de kosten die direct te maken hebben met melk- en gewasproductie €2,56 per 100 kilo melk lager dan bij de rest. Dit komt vooral doordat veevoer €2,13 goedkoper is en mestafzet €0,25 goedkoper is per 100 kg melk. Wel is de melkproductie per hectare lager.
Duurzame melkveebedrijven zijn gemiddeld genomen extensiever en produceren 150.000 kilo melk minder dan de restgroep. De melkproductie per hectare bedraagt gemiddeld bijna 14.400 kilo, de resterende bedrijven zitten daar 3.000 kilo boven. De opbrengsten uit de melk zijn voor de duurzame melkveehouders ook hoger: €3,30 per 100 kilo melk. Ongeveer de helft hiervan komt uit hogere melkopbrengsten. Dit kan worden verklaard doordat boeren financieel beloond worden voor milieu en/of andere duurzaamheidsprestaties. Het aandeel biologische bedrijven en bedrijven met het On the way to PlanetProof-keurmerk blijkt in de groep best presterende bedrijven aanzienlijk hoger te liggen dan bij de restgroep.
Wel schrijven de onderzoekers dat het belangrijk is om te beseffen dat andere melkveehouders die dat zouden willen niet altijd zomaar melk zouden kunnen leveren voor dergelijke melkstromen. Dingen als de marktvraag en de ligging van het bedrijf in Nederland kunnen hierbij bepalend zijn, schrijven zij.
Ondanks de kleinere bedrijfsomvang zorgen de lagere kosten en hogere opbrengsten ervoor dat het inkomen van een duurzaam melkveebedrijf ruim 28.500 hoger is op bedrijfsniveau dan de onderzochte reguliere bedrijven.
Ervaring en vakmanschap
De duurzamere melkveebedrijven worden vaker gerund door melkveehouders tussen de 45 en 55 jaar en minder vaak door jonge ondernemers. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat oudere melkveehouders hun vakmanschap verder ontwikkeld hebben. Dat blijkt medebepalend voor prestaties op het gebied van duurzaamheid. Ook kunnen boeren vakmanschap vergroten door de inzet van onafhankelijke adviseurs of coaches en kennistrajecten. Volgens de onderzoekers is ook ondernemerschap van belang. Het kenmerkt duurzame melkveehouders dat zij vasthouden aan de ingezette koers die bij ze past en die lijn consequent vasthouden. Langetermijndoelen van zuivelverwerkers kunnen melkveehouders helpen een koers te bepalen.
Extensief zijn versus extensief worden
Het lijkt een logische stap te zijn om nu te extensiever. Extensieve, duurzame bedrijven hebben namelijk een hoger inkomen, blijkt uit het onderzoek. Maar extensief zijn is niet hetzelfde als extensief worden. Bedrijven met een extensieve of extensievere bedrijfsvoering hebben bijvoorbeeld decennialang een strategie gevolgd om een bepaalde balans te houden in de verhouding grond en dieren. Hierdoor hebben zij nu een betere uitgangssituatie gezien de huidige maatschappelijke situatie.
Andere bedrijven hebben gekozen voor een intensievere bedrijfsvoering waar er relatief meer is geïnvesteerd in productierechten, stallen en mestverwerking. Daarvoor kan het economisch gezien moeilijk of onmogelijk zijn om te extensiveren. Dat betekent immers meer grond of minder dieren, waardoor niet alle capaciteit wordt benut en de vaste kosten per kilogram melk toenemen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10906642/groene-melkveebedrijven-presteren-economisch-beter]Groene melkveebedrijven presteren economisch beter[/url]