Shutterstock

Nieuws melk

Consument bezig volle melk te herontdekken

20 Februari 2024 - Klaas van der Horst

Nog niet in Nederland, maar wel in het Verenigd Koninkrijk, de VS en Australië beginnen consumenten anders tegen volle melk aan te kijken. Het product wordt meer gekocht, ten koste van magere melk en melkvervangers, zo registreren supermarkten en zuivelorganisaties.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In Groot-Brittannië speelt het verschijnsel vooral sinds de laatste zes maanden, zo vertellen onderzoekers in dagblad The Telegraph. Supermarktketen Waitrose bevestigt de oplopende vraag naar volle melk, al is er nog maar een bescheiden plusje van zo'n 2% zichtbaar. Ook Google Trends laat zien dat consumenten er meer naar zoeken. Het opvallende bovendien is dat vooral jongere consumenten weer grijpen naar volle melk.

Authentieker en onbewerkt
Als reden noemen ze teleurstelling in melkvervangers. Die bieden niet wat ze beloven en zijn ook niet altijd duurzamer. Daarbij zoeken ze naar authentiek voedsel, dat niet op allerlei manieren is bewerkt en mogelijk vol zit met verborgen toevoegingen. Ook een zwak punt van melkvervangers, maar misschien ook van halfvolle of magere melk. Daar komt volgens voedingsexperts bij dat langzaamaan het besef doorsijpelt dat melkvet veel minder ongezond is dan lang gedacht. Volle melk en volle zuivel zijn niet dikmakend. Halfvolle of magere producten daarentegen misschien wel eerder.

Geen zorgen over alternatieven meer
Genoemde redenen lijken ook een rol te spelen bij de herwaardering van volle melk in de VS en Australië. In de VS gaat het volgens dataverzamelaar Circana om een plus van 0,6% bij gewone volle melk en plus 6,7% bij lactosevrije melk. In Australië speelt het fenomeen al langer.
In een land als Duitsland zijn de zuivelvervangers nog steeds bezig met een opmars, maar ook daar heeft het Milchindustrie Verband (MIV) al geconstateerd dat ze zich niet te veel zorgen meer hoeven maken over een verdere opmars van deze producten.

Veel consumenten lijken zich bovendien ook steeds minder aan te trekken van de al maar agressiever wordende anti-zuivel en anti-vlees reclames. Ze kiezen voor wat ze lekker vinden, wat authentiek is en niet ongezond.

Volle melk te saai
Volle melk was ondertussen wel steeds het minst sexy product in de zuivelsector. Reden waarom het door de jaren heen vrij weinig gerichte aandacht heeft gekregen, zo merken voedingsdeskundigen op. Voor de industrie was het altijd een product waar weinig extra aan te verdienen was en dus vaak min of meer werd genegeerd.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden