Nu het stof rond het bekendmaken van de fusie tussen Arla Foods en DMK Group weer is neergedaald, spreken we met DOC Kaas. Guus Mensink (voorzitter coöperatie) en Geert Hartlief (directeur strategie NL) zijn in de afgelopen maanden intensief betrokken geweest bij de fusiegesprekken en zien de toekomst zonnig in. Mensink: 'Onze leden krijgen direct een hogere melkprijs en lidmaatschap van de sterke Europese zuivelcooperatie Arla. En ja, daarmee verdwijnt wel de naam DOC Kaas.'
Net voor de jaarwisseling zijn de gesprekken in een stroomversnelling gekomen. Wie het initiatief tot de fusie heeft genomen, is volgens Mensink niet te zeggen. "Zoiets ontstaat in de wandelgangen. Via de joint venture ArNoCo werken DMK en Arla al ruim tien jaar intensief samen. Dat bevalt heel goed. Vanuit die hoedanigheid bekeken, is de fusie een logisch gevolg."
Nu het moment
In de coöperatieve achterban van DOC Kaas is de aankondiging positief ontvangen. "Natuurlijk zijn er vragen bij sommige leden. Die gaan vooral over de timing van de fusie, niet zozeer over de noodzaak ervan", aldus Mensink. Naar de melkprijs gekeken, is een fusie volgens Hartlief nu niet per se nodig. Maar regeren is vooruitzien: "Als je kijkt naar de politieke en klimatologe uitdagingen waar de melkveehouderij in Noordwest-Europa voorstaat, dan is dit een logische stap. Samen kunnen we deze uitdagingen beter opvangen. Je kunt zoiets beter doen als beide coöperaties en onderneming nog sterk zijn, daarom is dit het moment."
De kleiner wordende melkplas in Europa is zeker een van de redenen om te gaan fuseren, erkent Mensink. Maar de voorzitter noemt meer redenen. "Wij zien ook ruimte voor synergievoordelen door het samenbrengen van de productiecapaciteit en elkaars zuivelmerken. De productportfolio's van DMK en Arla zijn vrij complementair aan elkaar en dat versterkt elkaar in de markt." DMK is volgens Hartlief groot in de gele kazen, terwijl Arla vanouds juist de focus heeft op de zachtere kazen als mozzarella en feta.
Geert Hartlief
Geen overname
Zakelijk beredeneerd passen Arla Foods en de DMK Group goed bij elkaar, zo vinden beide fusiepartners. Ook op cultureel gebied. De verschillen tussen Denen, Duitsers en Nederlanders zijn niet zo groot, vindt Hartlief. Maar het emotionele vlak weegt ook zwaar in de coöperatieve wereld. Een fusie is vaak ook een kwestie van geven en nemen. Een van de zaken die gegeven is, is het verdwijnen van de naam DOC Kaas. Mensink: "Die naam gaat gepaard met ruim 125 jaar geschiedenis in de zuivelsector." De redenatie dat DOC Kaas en DMK feitelijk door Arla worden opgeslokt, vindt Hartlief niet terecht. "Ik snap dat mensen soms zo redeneren, het is toch echt een fusie. Hierbij is bewust gekozen voor de naam Arla, temeer vanwege de sterke reputatie die deze internationaal heeft. Dat is een begrip, ook in het winkelschap."
Overheveling kapitaal |
Nu nog heeft coöperatie DOC Kaas een belang van 10% in de Duitse zuivelonderneming DMK Group. Dit belang wordt met de fusie ingebracht. De ruim 600 leden van DOC Kaas worden daarmee automatisch lid van zuivelcoöperatie Arla. De entreepremie van €0,05 per 100 kilo melk die Arla normaal gesproken hanteert om lid te worden, is bij de fusie niet van toepassing. |
Aantrekkelijker voor overstappers
Met een omzet van zo'n €19 miljard en een melkplas van 19 miljard kilo, wordt Arla straks verreweg de grootste zuivelcoöperatie van Europa. Sec naar de Nederlandse markt gekeken, zijn de verhoudingen tussen DMK en Arla precies andersom dan in het totaalplaatje. Met enkele tientallen leden-melkveehouders is Arla in ons land een betrekkelijk kleine speler. Zowel DOC Kaas als Arla zoeken nu nog los van elkaar naar melkveehouders in ons land. Arla is nu vaak nog minder in beeld, maar zal straks na de fusie mogelijk meer op de radar van melkveehouders komen te staan die overwegen over te stappen naar een andere verwerker. "Dat zou mooi zijn", reageert Mensink nuchter. "Wij zijn in elk geval blij dat de Arla-melkprijs straks voor onze leden beschikbaar komt. Inclusief nabetaling komt deze over de afgelopen vijf jaar hoger uit dan die van DOC Kaas. Dat maakt de fusie volgens de voorzitter zakelijk gezien extra interessant." De Arla melkprijs is volgens de voorzitter stabieler en de nabetalingen zijn aantrekkelijk. Vorig jaar was dat €2,20 per 100 kilo, zegt Mensink.
In juni 2025 wordt door de betrokken coöperaties gestemd over het definitieve akkoord. Daarna start het fusietraject waarvoor twee jaar de tijd wordt genomen. "Dan behouden wij de melkprijs systematiek van DOC Kaas, net als onze leveringsvoorwaarden. Wel is het zo dat onze leden gedurende de transitieperiode minimaal de melkprijs van Arla ontvangen. De verschillen worden naderhand vereffend. Feitelijk komt de Arla-melkprijs daarmee direct al beschikbaar voor onze leden en plukken we vanaf het begin direct al de vruchten van de fusie", besluit Mensink.