Zuivelcoöperatie Hochwald, ook actief in Nederland, heeft een prima 2024 achter de rug, meldt ze. Hochwald slaagde er evenwel niet in om een bovengemiddelde melkprijs neer te zetten voor Duitsland. De omzet steeg wel en kwam met ruim €2 miljard iets boven het resultaat van 2023 uit. Het volume aan verwerkte melk steeg tot meer dan 2,3 miljard kilo.
De precieze omzet bedroeg €2.010,9 miljoen, tegenover €1.965,6 miljoen in 2023, en steeg dus met 2,3%. De brutowinst voor belasting steeg met €22,9 miljoen naar €161,2 miljoen. Van genoemde omzet werd 59% in Duitsland zelf behaald, en 41% uit export.
Het meest tevreden is het management over de resultaten van het bedrijfsonderdeel Consumer Products International. Dat deed het erg goed op markten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
De leden van de coöperatie ontvingen een doorsnee melkprijs inclusief nabetaling van €48,10 per 100 kilo melk. Dat had beter gemoeten, vinden bestuur en management, want de gemiddeld berekende melkprijs voor Duitsland lag vorig jaar ook op €48,10, en het gestelde doel was om daar bovenuit te komen. In 2023 lukte dat wel. Toen betaalde Hochwald €47,50 per 100 kilo melk en kwam het landelijke gemiddelde uit op €45,30.
Voor dit jaar ziet Hochwald de markt positief tegemoet. De retailafzet en -prijzen zijn tevredenstellend en het afzetvolume stijgt gemiddeld met meerdere procenten ten opzichte van 2024, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen.
Om nog beter in te spelen op de vraag vanuit de markt zal Hochwald voortaan een hogere vergoeding betalen voor het vetaandeel in de melk, terwijl de eiwitvergoeding stabiel blijft, zo meldt CEO Detlev Latka.