Voedingsreus Danone publiceerde deze week de resultaten voor het derde kwartaal en ziet 4,8% meer verkopen dan in dezelfde periode vorig jaar, maar ten opzichte van het tweede kwartaal van 2025 gaat het veel stroever, ondanks successen in China en ruimer Noordoost-Azië.
In bepaalde productgroepen en regio's doet Danone het uitstekend. Divisie Specialised Nutrition (kinder- en medische voeding) in China/Noordoost-Azië boekt recordverkopen (+13,8%. Ook in Europa/Noord-Afrika/Midden-Oosten en Zuid-Amerika zijn de resultaten in dit segment bovengemiddeld.
In Noord-Amerika had het dezelfde kant op kunnen gaan als Danone meer productiecapaciteit had gehad, mopperde CFO Jürgen Esser bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De vraag naar 'high-protein' product is niet bij te benen.
Elders in de wereld en in de divisie Water gaat het minder goed. De divisie Essential Dairy & Plant-based (EDP) beweegt zich er een beetje tussenin.
Het uiteindelijke resultaat en zeker omgezet naar euro's, valt ondertussen niet helemaal mee. De omzet van €6.876 miljoen is wel hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar toch €15 miljoen lager dan in het vorige kwartaal (Q2) van dit jaar. Dit komt voor een groot deel door wisselkoersschommelingen en hyperinflatie in diverse afzetmarkten.