De Franse zuivelcoöperatie Sodiaal stelt zich in Frankrijk op als hoeder van het Franse product. In haar producten die op de Franse markt verschijnen, is alleen Franse grondstof verwerkt. Dit is volgens coöperatievoorzitter Jean Michel Javelle om het Franse product te beschermen en goedkope import tegen te gaan.
Sodiaal laat haar aangescherpte profiel ook duidelijk uitkomen in het nieuwe logo. In eerste instantie staat dit logo op de hoofdproducten van Sodiaal, te weten Yoplait, Candia en Entremont (met name kazen). Eind volgend jaar moeten alle Sodiaal-producten zijn voorzien van het nieuwe beeldmerk.

Sodiaal maakt zich druk om de import van onder meer goedkope buitenlandse boter en room. Dit soort producten verdringen het originele Franse product in de supermarkt. Supermarktketen Cooperative-U heeft al steun uitgesproken voor het initiatief van Sodiaal. CEO Antoine Colette van Sodiaal prijst het kopen van zuiver Frans product aan als een 'militante daad'. Omdat de herprofilering van Sodiaal nog van heel recente datum is, zijn er nog niet heel veel reacties op gekomen.
Sodiaal heeft overigens ook activiteiten over de grens en kan daar niet uitsluitend of zelfs gedeeltelijk Franse melk voor gebruiken. Bijvoorbeeld voor haar Yoplait- en Liberté-producten in Canada.
Sodiaal is de grootste zuivelcoöperatie van Frankrijk, met zo'n 14.000 leden, 8.090 boerderijen en een melkplas van 4,1 miljard liter. Vorig jaar behaalde de onderneming een omzet van €5,8 miljard en een nettowinst van €80,5 miljoen.