Hochwald

Nieuws melk

Hochwald verkoopt yoghurtmerken aan Müller

19 November 2025 - Klaas van der Horst

Hochwald Foods verkoopt yoghurtmerken Elinas en Lünebest plus de fabriek in Lüneburg aan branchegenoot UTM (Theo Müller). Hochwald doet de activiteiten van de hand omdat het een te klein deel van de felbevochten yoghurtmarkt in handen heeft en het een verscherpte focus wil leggen op andere activiteiten.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring door het Bundeskartellamt. Een overnamesom is niet bekend gemaakt. 

Hochwald beperkt met de verkoop ook het werkgebied in Duitsland, maar wat de vervreemding van de fabriek in Lüneburg voor de leden en/of leveranciers gaat betekenen, is niet bekend gemaakt. Hochwald Foods is met name in Midden-Duitsland actief. Het verwerkt er melk van de eigen leden en deels ook voor een bedrijf als FrieslandCampina, dat na de verkoop van de Duitse fabrieken en zuivelmerken aan Theo Müller geen eigen verwerking meer heeft in Duitsland.

Focus op kernactiviteiten
Hochwald wil zich naar eigen zeggen nu concentreren op het kernassortiment van het bedrijf. Het zuivelbedrijf blijft actief in drinkmelk, condens, kwark, kaas, melkpoeders en ingrediënten. Na de verkoop van de yoghurtactiviteiten blijven nog diverse andere merken over, zoals Bärenmarke, Tuffi, Hochwald, en internationale merken, zoals Bonny en andere handelsmerken.

Volgens CEO Detlev Latrka van Hochwald is de verkoop van de yoghurtactiviteiten met alles wat daarbij hoort, zorgvuldig afgewogen. "We zijn ervan overtuigd dat deze beslissing op langere termijn ook de juiste is. Hierna kunnen we onze middelen gerichter inzetten en ons concentreren op onze sterke punten in andere segmenten van de zuivelmarkt."

Productie voortzetten
Volgens het persbericht is het de bedoeling van Müller om de productie in Lüneburg voort te zetten. Hochwald meent dat er onder de paraplu van Müller zeker kansen zijn voor een merk als Elinas.

Hochwald heeft ongeveer 1970 medewerkers en diverse fabrieken in Duitsland en Nederland. Het verwerkt jaarlijks zo'n 2,3 miljard kilo melk, de jaaromzet bedraagt ongeveer 2 miljard. 

UTM is op zuivelgebied actief in zowel continentaal Europa als in het Verenigd Koninkrijk, met merken als Alois Müller, Landliebe, Almhof, Weihenstephan, Sachsenmilch, Käserei Loose en Biotiful. Naast de zuiveldivisie is er een verpakkingsbedrijf (Optipack) en Müller Naturfarm, een van de grootste fruitverwerkende bedrijven in Duitsland.

Verder is UTM actief in de gemaksvoeding, met onder meer vis, salades, sauzen en dressings. Met de Culina groep heeft het tenslotte ook een logistieke divisie. UTM heeft zo'n 33.800 werknemers en boekte vorig jaar een omzet van €9,5 miljard. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden