Column Harm Evert Waalkens

Hadden we Minas nog maar in het mestbeleid

27 December 2013 - Harm Evert Waalkens - 19 reacties

Iedere keer als ik lees of hoor dat het mestprobleem is opgelost, krijg ik een déjà vu gevoel. Veel ministers en staatssecretarissen hebben historische woorden van deze strekking gesproken bij akkoorden die in de loop der jaren zijn gesloten. En telkens denk je dan: eindelijk gaat het gebeuren.

Ruim acht jaar geleden was ik zelf betrokken bij de politieke beoordeling van één van zulke doorbraken. Het Mineralen Aangifte Systeem (Minas) was het ultieme antwoord op de steeds maar stijgende mestproductie, een gevolg van de als maar groeiende veestapel. Mineralen die op je bedrijf werden aangevoerd, kon je salderen met de mineralen die het bedrijf verlaten minus de onvermijdbare verliezen. Immers de natuur gaat slordig om met grondstoffen. De bedrijven die een overschot aan mineralen hadden, moesten een boete betalen.

Minas was één van de eerste voorzichtige stappen om de dierhouderij grondgebonden te maken. Ik zeg met opzet de eerste voorzichtige stappen. Vooral de lobby van de intensieve veehouderij heeft vanaf het bestaan van dit soort regelingen alle zeilen bij gezet om het systeem vakkundig te demonteren. Minas-gaten werden opgevoerd, bemonstering gesaboteerd, boetes aangevochten en tot aan Brussel toe werd het systeem belachelijk gemaakt.

In Brussel nam de achterdocht langzamerhand toe. De EU ging er niet op voorhand vanuit dat het systeem ging passen in de uitvoering van de Nitraatrichtlijn. De veel te lage boetes waren afkoopbedragen van milieu schulden en zeker niet prohibitief, de grondgebondenheid was niet goed geborgd en terecht werd Nederland in gebreke gesteld. Niet omdat het systeem niet goed was. De vakkundige (politieke) demontage van het systeem op cruciale onderdelen leidde er echter uiteindelijk toe dat Minas om zeep werd geholpen.

Nu terug naar de mestwetgeving die kort geleden door de Staten-Generaal is aangenomen. ‘Een doorbraak die zijn weerga niet kent, afspraken die hard aankomen en voor delen van de dierhouderij onacceptabel zijn.’ Ik schrijf het met het nodige cynisme. Het gekrakeel richt zich op het feit dat de intensieve veehouderij verder moet met dierrechten en de melkveehouderij niet. Is het oorbaar om onderscheid te maken tussen sectoren?

Mijn stellige overtuiging is dat dat oorbaar is. Niet omdat er verschil zit in fosfaat uit varkensmest en koeienmest, maar omdat de zuivelsector een gedegen toekomstvisie gebruikt als onderlegger voor haar license to produce. In tegenstelling tot de intensieve veehouderij, die haar toekomst baseert op mestverwerking. Een eco-efficiënte en duurzame oplossing tegenover technologische afhankelijkheden.

Natuurlijk kan de techniek helpen om de mineralenstromen zo efficiënt mogelijk te benutten. Om de toekomst van de sectoren daarvan afhankelijk te maken, heeft een hoog speculatief gehalte. Het is maar zeer de vraag of de mestverwerkingcapaciteit die is toegezegd, ook werkelijk operationeel wordt.

Jan Cees Vogelaar schreef in zijn column van oktober in Nieuwe Oogst: ‘Als sectoren blijven pleiten voor ontwikkelruimte op basis van vertrouwen, kan dit wel eens net zo uitpakken als het stappen op een omgekeerde hark’ Het van overheidswege opleggen van kwantitatieve beperkingen in de vorm van dierrechten, is eigenlijk een zwaktebod van de politiek

Maar door het niet op orde hebben van adequate milieumaatregelen is het vasthouden aan dierrechten met name in de intensieve veehouderij terecht. Voor de melkveehouderij is het nu zaak om de toekomstvisie met nog meer ecologisch verantwoordde stappen uit te rollen. Er staat veel op het spel.

Harm Evert Waalkens
Biologische melkveehouder in Finsterwolde en oud-Kamerlid namens de PvdA

Harm Evert Waalkens

Biologische melkveehouder in Finsterwolde en oud-Kamerlid namens de PvdA
Reacties
19 reacties
Van Gaal 27 December 2013
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/harm-evert-waalkens/item/10841477/Hadden-we-Minas-nog-maar-in-het-mestbeleid]Hadden we Minas nog maar in het mestbeleid[/url]
Ben erg benieuwd of de heer Waalkens zich ooit verdiept heeft in de mate waarin pluimveemest duurzaam wordt verwerkt (o.a. DEP).
Binnen het huidige systeem vallen ook biologische hennen onder het rechtensysteem. Ook intensief??? Wat een onzin!
Tolschip 27 December 2013
Helemaal eens met Waalkens: MINAS was een prima systeem. Laat iedere boer, intensief of biologisch, zorgen dat de mineralenbalans klopt. Wat ik dan weer niet begrijp is waarom er onderscheid moet zijn tussen koeieboeren enerzijds en kippeboeren en varkensboeren anderszijd. Alle mest moet een nuttige bestemming krijgen. Toegepast op het eigen land of dat van de buurman, verwerkt tot meststof of welke verantwoord product dan ook. Dat gedoe met 'dierrechten' is gewon volstrekt uit de tijd en een gevolg van een nogal kinderachtige belangenstrijd
peter 27 December 2013
op zich slaat de heer Waalkens de spijker op de kop. er is echter 1 maar, de vraag waarom het vliegwiel der mestverwerking nog steeds niet op stoom komt. vandaag 27 december is er nog steeds geen duidelijkheid omtrent het mineralenconcentraat, als er geen afzet is voor de deelstromen komt er geen verwerking. ook krijg ik als varkenshouder, die graag wil investeren, geen zekerheid omtrent mijn rechten als de rest van de sector in gebreke blijft. op enkele weinig zinnige subsidieregelingen komt er geen duw in de rug van de voorlopers.
ik wil vooruit, en diversen met mij, maar ik wil niet de rekening krijgen van in gebreke blijvende regelgeving, mineralenconcentraat en fraudebestrijding, en het deel van de sector die geen lange termijn visie heeft.
waar een wil is, is een weg. nu de weg ligt er, nu de wil nog.
varkensboer 27 December 2013
Eenzijdig betoog, van eenzijdige biologische melkveehouder die zijn beste tijd gehad heeft. Ik word er niet goed van hoe de oude garde telkens commentaar heeft op de gang van zaken en hoe het allemaal anders moet. Aan de oude garde: JE HEBT JARENLANG ZELF VERZUIMD OM EFFECTIEVE OPLOSSINGEN AAN TE DRAGEN EN UIT TE VOEREN. Ik ben er van overtuigd dat de nieuwe generatie het beter gaat doen, slechter kan immers niet.
Leonardo 27 December 2013
HE, ik heb niet de indruk dat jij de belangen van de Nederlandse Landbouw ooit gediend hebt.
willie van gemert 27 December 2013
Harm Evert Waalkens gaat totaal voorbij aan de redenen waarom het Minas systeem in de prullenbak is verdwenen. Minas was een uitlokking door Den Haag tot fraude, het systeem leidde tot onterechte heffingen, belachelijke laboratorium uitslagen (en nog steeds)welke allemaal buiten de invloedssfeer lagen van de dierhouder en een balans zonder begin en eind voorraad. Maar ja een politicus die zijn eigen fouten erkent moet volgens mij nog geboren worden, in ieder geval is dit van toepassing op Harm Evert Waalkens.
erik 27 December 2013
het is voor mij, akkerbouwer, duidelijk dat de melkveehouderij voor de zoveelste keer de hand boven het hoofd word gehouden. Zo leren ze nooit op eigen benen staan.
Respect voor de varkens en pluimveehouders die ondanks alle moeilijkheden een groot deel van hun mestafzet geregeld hebben.
Berend 27 December 2013
De melkveehouders hebben nog nooit van mestverwerking gehoord. Alleen maar quotum en grond voor de neus van akkerbouwers weggekocht. Met dikke melkprijzen. De banken financierden gretig mee. Totdat er een dipje in de melkprijs kwam en auw we gaan direct janken......
arjan 28 December 2013
volgens mij heeft dhr. Waalkens zich niet goed verdiept in de intensieve veehouderij maar predikt meer voor zichzelf, neem bijvoorbeeld het ammoniak verhaal welke sectoren hebben daar enorm veel geïnvesteerd ? en niet de normen op voorhand hoger maken ? juist ja, de intensieve sectoren, wel graag eerst even nadenken voordat u zomaar even wat schrijft.
melluk 28 December 2013
naar mijn mening slaat hij hier weer eens voor de zoveelste keer de plank volledig mis.
Geen goede argumenten alleen een aversie tegen varkens en kippen.
Dat het doodzonde is dat minas niet verder kon ben ik het wel mee eens .
Overigens misschien ook wel ten gevolge van zwak optredende politici in die tijd.
Heel jammer!
mester 28 December 2013
de inkomens van de varkenshouders doen de laatste jaren niet onder van die van de melkveehouders,het inkomen van de melkvee bestaat voor een groot deel uit subsidie en toch worden wij gewoon gediscrimineerd,mijn voorstel is om dierrechten in te voeren die uitwisselbaar zijn tussen de bedrijven en dusdanig dat een varkenshouder zijn dierrechten kan verkopen aan een melkveehouder en andersom.geen apartheid in nederland dat is in zuid-afrika toch ook niet voor niks afgeschaft!!
john 28 December 2013
als de intensieve veehouderij grond gebonden moet worden in uw ogen, moet dan ook niet elke akkerbouwer vee gaan houden? tussen intensieve veehouderij en akkerbouwer is een samenspel gaande. We kunnen het ook anders zien: intensieve veehouderij moet grondgebonden worden = kostprijsverhogend = verder opschalen = ongewenst, daarnaast komt er een bedrijfsleider op de varkens in dienst en een bedrijfsleider bij de akkerbouw.. en per saldo is er niets veranderd!
boerke brabant 29 December 2013
wat een hoop onzin wat die pvda er uitkraamt. mest is mest, of ie nu van een rund of van een varken komt. ook de rundvee sector mag uitberijden zonder grond eronder. de wetgeving zegt namelijk dat als de extra mest verwerkt word er ook meer dieren zonder rechten gehouden kunnen worden. wij als varkenshouders zijn al 5 jaar bezig om ergens een locatie te vinden om een fabriek te bouwen, maar dat word door dezelfde politiek tekens tegen gehouden. is die meneer waalkens ook niet de man van die partij die de varkensstapel zonder vergoeding in heeft gekrompen? nu gaan ze het weer doen ten gunste van de rundvee sector. het lijkt wel rusland hier, maar dan zonder poetin.
joep01 29 December 2013
Tekst boven column mag ook zijn
gelukkig zijn we Harmpie kwijt in Den haag.
vanplateringen 29 December 2013
gelijke monniken, gelijke kappen. Dus noeten er ook koeierechten worden ingevoerd. Verder uitwisseling tussen de sectoren. Ken veel varkensboeren die graag willen stoppen. Koeieboeren kunnen dan deze rechten opkopen. Verder direct de subsidies stoppen aan de koeie boeren en akkerbouwers. Schandalig dat vooral de koeieboeren altijd subsidie krijgen en b.v de kippeboeren niet.
vanplateringen 29 December 2013
Verder de normen omhoog wat je mag bemesten per ha. Grond krijgt veel te weinig aangevoerd. Hier is iedereen het over eens, behalve die knuppels in Den Haag niet. Mestprobleem is dan gelijk opgelost. Hoe simpel kan iets niet zijn.
boer drenth 29 December 2013
Laat die Waalkens zich maar met andere zaken bemoeien ,Waar hij misschien verstand van heeft.
gradus 29 December 2013
Als alle melkveeboeren grond genoeg hebben is het misschien zo, maar als ze straks gaan uitbreiden, waar een groot aantal nu al mee bezig zijn, zijn ze ook intensief en ze hebben al heel veel voorrechten. ze hebben al geinvesteerd, maar nog niet genoeg in milieu en dierenwelzijn ten opzichte van andere sectoren, hier is grote rechtsongelijkheid.
We 11 Januari 2014
lult lekker. Zelf genoeg grond onder zijn bedrijf en maar mauwen over de intensieve veehouderij. Hetzelfde als die man van Mariane Thieme. Deze gaat lekker op de commerciele toer met zijn vega. burger en zijn vrouwtje aansturen om de concurrentie uit te schakelen. Kortom, het draait allemaal om der eigen knipbeurs.
Bas 11 Januari 2014
Het is makelijk zat geen grond geen dieren, waarom nog langer die discussie.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden