Heel Nederland zit zondagavond voor de buis om boeren en kandidaten te zien worstelen met hun gevoelens. Wat vindt een boer eigenlijk echt belangrijk aan een relatie? Herman Bodewes van CRM Partners geeft tips voor een succesvolle (zaken)relatie.
Dit seizoen trok het populaire programma Boer Zoekt Vrouw weer miljoenen kijkers. Tijdens deze televisieshow gaan vrijgezelle boeren voor het oog van de camera op zoek naar een partner om hun leven mee te delen. De meeste deelnemers van het programma zetten alles op alles om het hart van hun favoriete boer te veroveren. Verleidingtrucs, flirttechnieken en goede gespreksonderwerpen worden van stal gehaald om indruk te maken op de boer. Maar wat vinden boeren nu echt belangrijk in de relaties die zij aangaan? Om die vraag te beantwoorden geef ik in deze blog vast een kijkje in de zakelijke relaties die zij onderhouden.
De do’s
Een sterke relatie tussen de boer en zijn leveranciers is zeer waardevol en draagt bij aan het succes van het boerenbedrijf. Maar hoe waarderen boeren deze relatie? En waaraan ergeren zij zich precies? Om dat te achterhalen voerde ik aan het begin van dit jaar, in samenwerking met CRM Partners en AgriDirect, een internationaal onderzoek uit onder 503 boeren in Nederland, Duitsland en Engeland.
En wat blijkt? De traditionele waarden vieren nog altijd hoogtij. Zaken als vertrouwen (52 procent), een goede communicatie (29 procent) en uitgebreide kennis van de sector (19 procent) worden door de Nederlandse boeren genoemd als de belangrijkste factoren voor een goede relatie. Deze top 3 zag er in 2013, toen CRM Partners ditzelfde onderzoek uitvoerde, anders uit. Toen gaf 70 procent van de boeren nog aan dat leverbetrouwbaarheid het allerbelangrijkst was.
Mijn tip aan de kandidaten voor het volgende seizoen luidt dan ook: zorg dat jouw boer je vertrouwt, communiceer duidelijk met hem en laat ook zeker zien dat je kennis hebt van zijn werkveld.
En de don’ts
In de nauwe relaties die leveranciers met de boeren onderhouden, ontstaat ook wel eens wat wrijving. Maar geen enkele leverancier wil natuurlijk dat een klant zich aan hem ergert. Het is dus belangrijk om te weten wat er op het lijstje van ergernissen van de agrarisch ondernemer staat.
Zowel Nederlandse, Engelse als Duitse ondernemers zijn het er unaniem over eens: het niet nakomen van afspraken is ergernis nummer één. Dat is niet zo gek, want het boerenbedrijf draait dag en nacht door en tijd is geld. In Nederland ergeren boeren zich daarnaast ook aan drammerigheid en een slechte advisering. Op de vervolgvraag wat een reden zou kunnen zijn om de relatie te beëindigen, is het niet nakomen van afspraken doorslaggevend.
Mijn tweede advies voor toekomstige kandidaten luidt dan ook: een date is een date. Zorg dus dat je die afspraak nakomt, dat je op tijd komt en dat je vooral niet gaat drammen.
Persoonlijke relaties
Gewapend met de inzichten uit het onderzoek, kan iedereen bouwen aan een succesvolle relatie met een boer. Of het nu gaat om een zakelijke relatie of over een liefdesrelatie, ik geloof dat relaties succesvoller zijn als ze persoonlijk zijn. Persoonlijke relaties zorgen voor onderlinge verbondenheid en betrokkenheid. Ook zijn ze een voedingsbodem voor loyaliteit, waarmee de relaties eveneens positief bijdragen aan de groei en ontwikkeling van de keten.
Voor leveranciers en voor toekomstige deelnemers van Boer Zoekt Vrouw betekent dit dat zij hun aanpak moeten afstemmen op wat de boer belangrijk vindt. Zo is het voor toeleveranciers in de agrisector belangrijk om de klant te voorzien van het juiste advies, op het juiste moment, via het juiste kanaal en op de juiste manier.
En voor de vrouwen? Zij moeten vooral hun afspraken nakomen, niet drammen en een vertrouwensband opbouwen. Succes gegarandeerd!
Download hier het volledige onderzoeksrapport ‘Klantrelaties in de Agri.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.