Column Niels van der Boom

Boer kan imagoprobleem oplossen met techniek

5 December 2014 - 4 reacties

Werken aan het imago van je bedrijf is voor de agrarisch ondernemer anno 2014 belangrijker dan ooit. Zeker wanneer een crisis als de vogelgriep of een slecht item op tv de sector in een kwaad daglicht zet, is het zaak een realistisch verhaal neer te zetten die de consument goed voorlicht. Alleen de ondernemer zelf kan dat doen. Apps en sociale media kunnen je daarbij helpen.

‘There is no such thing as bad publicity’ is een veel gehoord statement wanneer een multinational slecht in het nieuws verschijnt. Er is maar één ding erger dan mensen die over je praten, schreef Oscar Wilde. Dat zijn mensen die helemaal niet over je praten. Nou, dat praten doet de consument wel over de agrarische sector. Wanneer er nog niet genoeg vogelgriepnieuws of melkvee items op de radio verschijnen, zorgen organisaties als Partij voor de Dieren wel voor discussie. Het is tijd voor een stevig weerwoord vanuit de sector. Moderne techniek kan daar aan bijdragen.

Nog maar al te vaak wordt het beeld van een nukkig en nors boertje bevestigt, omdat agrarisch ondernemers zich moeilijk een houding weet te geven tegenover zijn klant. Het is erg verleidelijk om direct in de verdediging te schieten wanneer dierwelzijn of het middelengebruik worden aangehaald. Boeren op de postzegel die Nederland heet, houdt in dat een agrarisch ondernemer ook public relations hoog op de agenda heeft staan. Daar kan lang niet iedereen mee omgaan.

Woorden als megastal of plofkip zijn door politici en slimme marketeers in het leven geroepen.  Ze worden door de massa geslikt als zoete koek. En dat terwijl niemand weet wat ze echt betekenen. Wat is een megastal? Zijn dat 100 of 1.000 koeien? Vanuit de agrarische sector lijken we vooral zoveel mogelijk het woord duurzaam te gebruiken. Daar gelooft echter al lang niemand meer in. Het is tijd dat in klare taal wordt vertelt hoe het echt zit. Vaak kom je er dan achter dat consumenten hier echt mee zijn te boeien.

Bijna iedere akkerbouwer, melkveehouder of varkenshouder bevindt zich wel binnen enkele kilometers van een redelijk dorp of stad. In plaats van je zo ver mogelijk daarvan verwijderd te houden, is het tijd die mensen bij je vak te betrekken. Wanneer je initiatief neemt, wordt dat in de praktijk bijna altijd gewaardeerd. Zo organiseert een groot bedrijf in Zuidwest Nederland nu jaarlijkse een aardappelrooidag of gaan schoolklassen spruiten plukken in de regio.

Social media websites als Twitter en Facebook zijn perfecte plekken om te beginnen met een charme offensief naar de consument. Daar wordt door sommige bedrijven en ondernemers al dankbaar gebruik van gemaakt. Dat loopt echter niet altijd effectief. Wanneer een dierenactivist reageert, duikt de hele meute er bovenop om toch vooral te vertellen dat het niet zo is. Uiteindelijk wordt het imago van je bedrijf en de sector alleen maar geschaad. In discussie gaan met dergelijke personen levert over het algemeen weinig op. Probeer daarom met feiten en praktijkvoorbeelden een realistisch beeld neer te zetten die de consument begrijpt.

Apps bieden de mogelijkheid om nog meer in contact te komen met de consument. Dat zorgt niet alleen voor een stukje imagobuilding maar wellicht ook voor extra inkomsten. Veel bedrijven verkopen producten aan huis. Laat via deze manier, bijvoorbeeld door een app te ontwikkelen, weten wat er met dat product is gebeurt voor het werd aangeschaft. Maak productieprocessen openbaar en probeer mensen te interesseren.

Ook supermarkten werken daar nu al aan mee, door telers uit te lichten en open dagen te organiseren. Dat wringt echter vanwege hun sterke en winstgevende positie tegenover de boer. Het is daarom tijd om zelf actie te ondernemen. Wellicht in samenwerking met een aantal collega’s. Wanneer een zak aardappelen of een pak yoghurt van een QR-code is voorzien, die na het scannen een leuk filmpje of fotoreportage laat zien, breng je niet alleen informatie over maar gaat de consument wellicht ook door een andere bril naar de sector kijken.  

Niels van der Boom
Techredacteur bij Boerenbusiness.nl

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.
Reacties
4 reacties
job 6 December 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/column/10861007/Boer-kan-imagoprobleem-oplossen-met-techniek]Boer kan imagoprobleem oplossen met techniek[/url]
wat een slap verhaal.. lulkoek.. dr liggen nog massas ilegaal gif bij de gemiddelde akkerbouwer. verstopt op de zolder.
pier 6 December 2014
Daar geloof ik niks van, ze zijn veel te bang i v m de betalingsrechten
petatje 7 December 2014
Hoezo imagoproblemen?! Boeren worden blijkens enquetes enorm gewaardeerd door de samenleving. Gewoon je buren en dorpsgenoten vriendelijk en meelevend bejegenen doet veel. Verder je vooral door NLTO en adviseurs geen negatieve beeldvorming aan laten praten en gewoon netjes je ding blijven doen. En niet reageren op die paar stichtingen oftewel bedrijven die over de ruggen van boeren met negatieve beeldvorming geld bij elkaar proberen te harken.
petatje 7 December 2014
Hoezo imagoproblemen?! Boeren worden blijkens enquetes enorm gewaardeerd door de samenleving. Gewoon je buren en dorpsgenoten vriendelijk en meelevend bejegenen doet veel. Verder je vooral door NLTO en adviseurs geen negatieve beeldvorming aan laten praten en gewoon netjes je ding blijven doen. En niet reageren op die paar stichtingen oftewel bedrijven die over de ruggen van boeren met negatieve beeldvorming geld bij elkaar proberen te harken.
bas 8 December 2014
Hoezo oplossen met techniek,boeren kunnen alleen hun imago verbeteren door zich naar buiten toe normaal in de maatschappij te mengen en niet als brute asoos te keer gaan.De gemiddelde burger is vol lof over de landbouw maar als je dan in de dorpen of op buitenwegen de(boeren) midden op de weg ziet scheuren met hun grote trekkers en wagens dan word het natuurlijk allemaal wel moeilijk.Hier in de buurt zijn bekeuringen geweest voor 60km en meer is dit gedrag dan normaal?HOEzo techniekforum,mentaliteit veranderen zeker als je buiten je erf bent dat is het enige dat werkt.Enkele rotte appels steken de hele sector aan.Oja petatje goed verhaal.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief