Column Niels van der Boom

Adblue zorgt voor kopzorgen, maar is here to stay

18 Maart 2016 - 7 reacties

Praat eens met uw mechanisatiebedrijf over hun ergernissen bij nieuwe trekkers. Grote kans dat problemen met de Adblue bovenaan hun lijstje staat. En dat is niet alleen in onze sector zo. De vrachtwagenwereld heeft al veel meer ervaring en ook de auto industrie kent frustraties. Waar komt dat vandaan?

Wie de laatste vijf jaar een nieuwe trekker heeft aangeschaft met meer dan 120 pk vermogen, heeft waarschijnlijk ook ervaring met Adblue. Want, zo wordt de toevoeging van gedemineraliseerd water en ureum in de volksmond genoemd. De officiële term is selective catalytic reduction: SCR technologie.

Simpel gezegd komt het er op neer dat de vloeistof in een katalysator, voor de uitlaat, wordt ingespoten. Stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen hechten zich aan het middel en worden geneutraliseerd. Schonere lucht verlaat de uitlaat. Adblue is de meest gebruikte toevoeging en een algemene term, net als bijvoorbeeld Euro 95. Goedgekeurde Adblue bevat 32,5 procent ureum

Trekkerfabrikanten blijven ontkennen dat zijn dergelijke ‘sjoemelsoftware’ toepassen

In 2015 raakte de techniek plotsklaps wereldberoemd, toen bleek dat autofabrikanten Volkswagen, Seat, Skoda en Audi emissietests vervalste. Trekkerfabrikanten blijven ontkennen dat zij dergelijke ‘sjoemelsoftware’ toepassen, maar daar is voor zover bekend nooit gericht onderzoek naar gedaan. Wel blijkt dat Fendt een handige truc toepast, waarbij het motorvermogen tijdelijk elektronisch wordt ingeperkt. Daarmee ontduikt het de Tier 4 emissie eisen. Dat is echter (nog) niet illegaal.

De vrachtwagenwereld heeft al langer ervaring met het gebruik van SCR. Massey Ferguson maakte als eerste fabrikant binnen de landbouw hier in 2008 gebruik van. Inmiddels is het gemeengoed. Ook bij John Deere, die de toepassing zo lang mogelijk uitstelde. Lichte trekkers volstaan met het toepassen van enkel een roetfilter.

Om de huidige strenge Europese en Amerikaanse emissienormen te behalen, wordt ook een combinatie van SCR, uitlaatgasrecirculatie en roetfilter gebruikt. Tier 5 (Stage 5 in de EU) staat voor 2019/2020 gepland. Het is echter nog steeds niet duidelijk of Noord-Amerika daar aan meewerkt.

Ondanks alle ervaring die met het gebruik van SCR is opgedaan, werkt het verre van vlekkeloos, zo blijkt uit ervaringen. Het systeem maakt gebruik van meerdere sensoren en die zijn gevoelig voor storingen. Dat blijkt in sommige gevallen de spuigaten uit te lopen. Zo was ik laatst bij een loonbedrijf op bezoek die in drie jaar tijd 21 storingen met hun nieuwe Fendt heeft gehad. Navraag bij andere merken leert dat iedereen met problemen te maken heeft. Als aanleiding worden verschillende oorzaken genoemd.

Sommige monteurs menen dat het aan de belasting ligt. Wordt een trekker met veel vermogen nauwelijks belast, dan kristalliseert het ureum in de katalysator. Uiteindelijk kan hierdoor grote schade optreden. In het eerder genoemde voorbeeld werd echter de trekker juist wel vol belast. Dat mocht niet baten. Als mogelijke oorzaak wordt ook genoemd dat de belasting sterk kan wisselen. Een vrachtwagenmotor wordt constant belast bij een gelijk toerental. Maar het lijkt er niet op dat deze sector met veel minder storingen te maken heeft.

Wel zijn er veel aanbieders actief die software installeren, waarbij het systeem in zijn geheel wordt uitgeschakeld

Waar de experts het wel over eens zijn is de kwaliteit van de DEF (diesel exhaust fluid) van groot belang is. Een mindere kwaliteit vloeistof zorgt beduidend voor meer problemen. Goed koop is zeker duur koop. Registreert het SCR-systeem een lager aandeel ureum, dan wordt simpelweg meer van het goedje ingespoten. Vul je de tank met water dan krijg je een foutmelding. Dat fabeltje gaat dus niet op. Wel zijn er veel aanbieders actief die software installeren, waarbij het systeem in zijn geheel wordt uitgeschakeld. Dat is echter strafbaar.

Dat alle servicebussen van de trekkerdealers – die op pad moeten om Adblue problemen op te lossen – samen veel meer uitstoten dan de emissie normen opleveren, wordt door de autoriteiten over het hoofd gezien. De sector heeft als bijkomende hinder dat modellen elkaar in rap tempo opvolgen om aan de eisen te voldoen. Het budget voor productontwikkeling gaat hier aan op. Vooral voor kleinere fabrikanten is dat een probleem.

Ondanks alle problemen binnen de landbouwsector, vrachtwagenwereld en het gedoe met sjoemelsoftware lijkt het er niet op dat we de techniek snel vaarwel kunnen zeggen. Er zijn simpelweg geen alternatieven voorhanden. Elektrische aandrijving is voor een personenauto haalbare toekomst, maar (nog) niet voor een trekker. We moeten er daarom alles aan doen om problemen te voorkomen, wat reparatiekosten en stilstand scheelt. De toekomst is het echter niet.

Wat zijn uw ervaringen met het gebruik van Adblue op trekkers en machines?

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.

Meer over

trekkeradblue
Reacties
7 reacties
rossie 18 Maart 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10868786/Adblue-zorgt-voor-kopzorgen,-maar-is-here-to-stay]Adblue zorgt voor kopzorgen, maar is here to stay[/url]
De boeren mogen bijna geen stikstof meer uitstoten, maar we moeten het wel in de trekker gooien.
Het is kostprijs verhogend en het stinkt een uur in de wind.
schoenmakers1 18 Maart 2016
geeft maar weer aan dat de overheid alleen interesse heeft in maatregelen die de kosten opjagen, voor de rest intereseerd het ze geen reet
LMB 18 Maart 2016
Een Adbleu vervanger is Optiespray. Deze kan de temperatuur schommelingen in de uitlaatsystemen beter aan dan Adbleu.
Abonnee
erik 18 Maart 2016
fantastisch middel, geen domme brandstof verslindendende systemen om aan emissie eisen te voldoen.
Rij nu twee jaar een MF met adblue en zou nooit meer terug willen.
Het verhaal van Niels heeft twee beetjes een john deere kleurtje. Die hebben op het verkeerde paard gegokt
oolbekkink 18 Maart 2016
alternatief is trekker op waterstof maar dit houd de politiek tegen want daar is niet zo goed accijns op te heffen.zo word er ons wel meer lastig gemaakt.lekker duurzaam die overhied.
jan 19 Maart 2016
ik rij nu 5 jaar een NH met adblue,maar heb er nog nooit storing mee gehad . ik vind het ideaal trekker stinkt nu niet meer als ie in loods staat te draaien. het kost wl weer geld maar ja das altijd zo.
nog een jan 19 Maart 2016
ik rij nu 5 jaar een NH met adblue,maar heb er nog nooit storing mee gehad. De T7 gebruikt aanmerkelijk minder diesel dan de 8560 die hij verving, dus qua kosten ook geen problemen
koos 22 Maart 2016
Ik herken niets in dit verhaal. Ken wel de vele verhalen van trekkers met kapotte EGR systemen, inderdaad groen met geel. Gebruiken nu sinds 3 jaar adblue, Grimme en CaseIH maar heb nog niet 1 storing op gebied van SCR gehad. Zal het afkloppen.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Achtergrond Techniek

Deze 7 trekkers zijn een prima investering

Nieuws Mechanisatie

John Deere VS start na een maand weer op

Nieuws Mechanisatie

John Deere lamgelegd door grootste staking in 35 jaar

Nieuws Mechanisatie

Prijs en levertijd machines lopen schrikbarend op

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief