De prijzen van tweedehands trekkers stijgen in rap tempo. De markt voor een 'no-nonsens'-model zonder filters, katalysatoren, Adblue en ingewikkelde computers groeit. In extreme gevallen heb je zelfs niets afgeschreven op een trekker van 20 jaar oud.
Het is niet voor het eerst dat oude trekkers flink wat geld opbrengen. In 2015 schreef ik ook al over deze trend. Verzamelaars hebben er heel wat voor over om een zeldzaam model in handen te krijgen. Die worden meestal compleet gerestaureerd en in de mottenballen gestopt. Een nieuwe trend is echter zichtbaar in de verkoop van relatief jonge trekkers; modellen van 20 tot 30 jaar oud met weinig poespas en een sterke reputatie.
Iedereen die interesse heeft in trekkers, kan het lijstje wel opnoemen. De John Deere 6910 en 7810 vind je er steevast op terug. Net zoals een flink aantal modellen van Fendt: 512/514C, Favorit 800 en de eerste generatie 900 Vario. Bijna ieder trekkermerk heeft wel een serie gebouwd die goed bekend staat.
Elektronica
Steeds meer agrarische bedrijven keren zich tegen het kopen van nieuwe trekkers. Enerzijds heeft dit te maken met de kosten; een beetje trekker kost tegenwoordig zo een ton. De afschrijving in de eerste jaren is daarmee gigantisch. Vaak zijn ze niet storingsvrij. Juist de vele elektronica is een deel van het probleem. Naast storingen, brengt het extra werk, gedoe en kosten met zich mee. De oplossing is eenvoudig: koop een gebruikt model zonder alle poespas.
In de Verenigde Staten (VS) is dit al langer aan de gang; vooral de kleinere bedrijven vertrouwen liever op een oudere trekker. Gebruikte John Deere 50 en 55-series, of de Magnum’s van Case gaan veelvuldig over de plas terug naar het land waar ze zijn gebouwd. Met RTK-gps erop kunnen ze nog lang mee. Zo heeft ieder land zijn voorkeur. Duitsland voor Fendt, John Deere en MB Trac, het Verenigd Koninkrijk (VK) voor Ford en Massey Ferguson, Frankrijk voor Renault en Italië voor Fiat.
Minachting
Nederland is een vreemde eend, omdat er geen expliciete band is met 1 of 2 merken. Lange tijd waren het vooral de hobbyisten die grof geld betaalden voor een gewilde youngtimer. Ons land loopt nog steeds voorop in de toepassing van gps. Met elkaar houden we erg veel van elektronica. Toch verandert ook hier de mening en wordt langzaamaan met minder minachtig gekeken naar een 20 jaar oude trekker. Daar kun je nog prima mee voor de dag komen.
Wat helpt, zijn de bedragen die omgaan in gebruikte trekkers. Nieuwe modellen zijn fors aan de prijs en ook de tweedehands exemplaren doen mee in die stijging. Daarvoor zijn echter wel eisen: het liefst een beneden gemiddelde urenstand, (zeer) goede staat, veel opties en het juiste type. Wie 20 of 30 jaar terug slim heeft gekocht en zuinig is geweest, kan hem nu voor de toenmalige nieuwprijs verkopen, of bedragen die daarbij in de buurt komen. Vooral in de VS en het VK gebeurde dat recent meermaals. Deze trekkers worden schaars, wat de prijzen opdrijft.
Mega bedragen
De Britten verkopen hun trekkers graag via openbare veilingen. Half mei ging een gerestaureerde County onder de hamer voor maar liefst €110.500, exclusief opgeld. Dat is een gewilde klassieker, maar ook een zilveren Ford 7810 werd voor bijna €44.000 geveild. Een TW-30 bracht dik €30.000 op.
Ook trekkers die vers van de boerderij komen, doen het goed. Op een andere veiling werd €32.000 betaald voor een 1455XL van 31 jaar oud. Een John Deere 7810 uit 2002 bracht bijna €59.000 op, €8.000 meer dan de eigenaar er destijds voor betaalde. Een veel nieuwere 6430 (bouwjaar 2012) deed het eveneens goed met €51.000. Een 18 jaar oude Case IH MX 150 ging voor €33.000 weg. In Nederland publiceren veilinghuizen als Troostwijk, VDI en Ritchie Bros helaas geen prijzen.
(Tekst gaat verder onder de tweet)
De Nederlandse trekkermarkt is er 1 met relatief kleine aantallen en een traditionele grondslag. Veelal wordt om de hoek gekocht en netjes ingeruild. Bij veilingen krijgt men een negatieve smaak, al verandert dit wel. Vooral de buitenlandse handel is een grootafnemer van gebruikte trekkers. In Ierland worden zelfs meer tweedehands trekker geïmporteerd dan nieuwe verkocht. In Nederland blijft nieuw, ook bij deze prijzen, waarschijnlijk de boventoon voeren. Echter, er staat een nieuwe groep op die kiest voor goud van oud. Dat die groep groeit, daar ben ik zeker van.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/blogs/column/10878629/is-een-trekker-inruilen-wel-zo-slim][/url]
@piet, bij ons rekenen ze 38.75 ex btw per uur voor een monteur
Tweedehands New Holland en Claas, geven ze bijna weg als ze bij een ander merk ingeruild zijn.
vrijbuiter schreef:Tweedehands New Holland en Claas, geven ze bijna weg als ze bij een ander merk ingeruild zijn.
Klopt.je koopt ook vaak alleen ellende van een ander.
Gewoon een nieuwe.dan maar een jaartje wachten als er niet voldoende geld is.
Fendt is altijd onbetwist de beste trekker als je bv kijkt naar een John deere hiervan is bekend dat de motoren van mindere kwaliteit zijn.
Maar een fendt van 10000 uren of een nieuwe Belarus of Zetor,
trekkers met weinig electronica ?
Fendt is altijd onbetwist de beste trekker als je bv kijkt naar een John deere hiervan is bekend dat de motoren van mindere kwaliteit zijn.
Maar een fendt van 10000 uren of een nieuwe Belarus of Zetor,
trekkers met weinig electronica ?