Shutterstock

Opinie Niels van der Boom

Wint de oude Duitser of de nieuwe Chinees?

4 Januari 2019 - Niels van der Boom - 15 reacties

De Europese en Nederlandse trekkermarkten hebben geen gebrek aan goedkope merken, die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit China of India. Ze focussen zich op veehouderijbedrijven of de ondernemers die weinig eisen stellen aan een trekker, maar wel een nieuwe willen rijden. Ik vraag me af: bestaat die markt nog wel?

Chinese trekkerfabrikanten zijn in 2 zaken goed: het kopen van bedrijven en het bedrijven van marketing. Arbos vind ik een lichtend voorbeeld. Op elke grote mechanisatiebeurs zijn ze strak vertegenwoordigd. Geen lullig standje, maar meters maken en alles in de bedrijfskleuren: van trekker tot drone. Toch zie je ze in het veld (nog steeds) niet rijden. Tijdens de Agritechnica in 2015 was daar opeens Zoomlion, eveneens uit China. Miljardenbedrijven die al full liner zijn en ze hebben de pijlen allemaal op Europa gericht.

Consumentenprul
Waarom Europa? China is toch veel groter en de sector vereist veel meer mechanisatie. Chinezen gaan voor de kers op de taart en hopen, net als bij alle andere producten, meer voor veel minder te kunnen leveren. Die strategie werkt prima bij goedkoop consumentenprul (tot drones); kijk bijvoorbeeld naar DJI. De landbouwsector is echter een ander verhaal, maar dat zit de Chinezen niet in de weg.

Fendt en John Deere zijn voorlopig nog niet aan de kant gezet door een Chinese concurrent, net zo min als dat bij Mercedes en Audi het geval is. De situatie is dan ook totaal niet vergelijkbaar met de autowereld, waar de Japanners het wél wonnen van veel Europeanen en vooral Amerikanen. Die vergelijking gaat voor nu scheef, tot de kwaliteit wel op een gelijk niveau ligt.

Bodem van de markt
De Chinezen realiseren zich dat het premiumsegment nu nog onhaalbaar is. Daarom de focus op andere groepen: veehouders die op prijs kopen, paardenboeren of misschien een hovenier. Bij die laatstgenoemden oogst het wat succes. Zelfs de gerenommeerde fabrikanten halen eenvoudige modellen uit Turkije, India of China om dit segment te kunnen vullen. Ze willen geen enkele verkoopkans missen.

Zit de (Nederlandse) markt hier op te wachten? Ik denk het niet. Parallel aan de markt voor nieuwe trekkers ontstaat een nieuwe stroming: die van de youngtimers. Bovendien is een trekker waardeloos zonder werktuigen. Zelfs schudders, harken en eenvoudige kunstmeststrooiers komen nu met een computer en Isobus-besturing. Dat zijn we zo gewend. Als het werkt, dan werkt het fantastisch.

Echter, het vergt ook een moderne trekker. Het liefst een met Isobus, een terminal en elektro-hydraulische ventielen. Dan zit je klem. En dat geldt echt voor akkerbouwers. Een melkveebedrijf heeft zijn machinepark anno 2019 namelijk tip top in orde. Ook daar heeft elektronica zijn intrede volop gedaan.

Klassiekers
Boeren met een kleine beurs, die toch een 'rechttoe rechtaan-trekker' zoeken voor het betere sleur- en trekwerk lossen het anders op. Zij kijken naar de gebruikte markt: 824 Turboshift, 7810 en 6910S, 8560 en M160. Het zijn modellen van zo’n 20 jaar oud die nog prima mee kunnen komen. Het mooiste is dat, wanneer je ze koestert, de waarde niet keldert. Dat is bij een nieuwe trekker wel anders. Sterker nog, bepaalde (Duitse) trekkers blijken nu hun nieuwwaarde in guldens weer aan te tikken. De oude Duitser wint het van de nieuwe Chinees.

Een youngtimer geeft je goede herinneringen. Een mooi motorgeluid met pluim en het liefst ook een beetje comfort. Dat biedt een nieuw Chinees of Indiaas model niet. Hoe goed ze het ook proberen. De markt voor die goedkope nieuwe trekkers wordt daarmee danig ingeperkt. Ik ben benieuwd wat de Chinezen gaan doen.

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Reacties
15 reacties
petatje 4 Januari 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/column/10880899/wint-de-oude-duitser-of-de-nieuwe-chinees]Wint de oude Duitser of de nieuwe Chinees?[/url]
Ja Niels, tijden veranderen, je vergeet dat Volvo ook Chinees is.
En Niels, zijn het niet de Chinezen dan zijn het wellicht de Jappen die
een stuk van de machinemarkt pakken. En als die dat doen met rechttoe recht-aan trekkers zonder al die overbodige electronische poespas die oorzaak is van de massa aan storingen van dat moderne spul, dan nemen ze de markt van die 20jarige zo geliefde jongtimers over. Want die zijn zo geliefd omdat ze het altijd doen en nog met de sleutelkist zonder terminal te repareren zijn. Dus ik zie wel degelijk kansen voor de nieuwkomers mits ze degelijk spul in de markt zetten. En verder Niels moet je de Audi-Volkswagen rijders maar eens vragen hoeveel trammelant deze hebben met foute sensoren en te lichte distributiekettingen. En het grote probleem waarmee garages en trekkerdealers geconfronteerd worden is het gebrek aan monteurs die verstand hebben van electronica en dat hightechspul ook op zaterdag bij het hooien aan de praat krijgen voor de regen komt!
jan veltkamp 4 Januari 2019
@Niels, Heel goed geschreven, je vergeet echter 1 ding. Youngtimers raken op en dan ontstaat er dus vanzelf het gat in de markt voor aan youngtimer gelijkwaardige nieuwe chinezen.
hans 4 Januari 2019
Alle nieuwe is lease, geld bij boeren in het westen is op. Straks 2e hands ook lease. Boeren ondernemers? Zetbaasjes op "eigen" bedrijf.

En Chinezen bashen is in.

Welk land ontwikkelt Afrika en Rusland? Wie verbind straks Azie snel met Europa? En welk merk in welke sector produceert en ontwikkelt niet in China? Zelfs de VS defensie zit met de handen in het haar, nu China opeens "staatsvijand" nr 1 is geworden: bijna alle militaire materiaal in de VS wordt in China gemaakt en ontwikkeld.
youngtimer 4 Januari 2019
Juist vermogens zijn opgedroogd, boeren die met het minst genoegen nemen zullen overblijven/zijn overgebleven. Ideaal voor een goedkope voedselvoorziening en een geld verslindende periferie.

Toch ook helemaal niet gek van die Chinese om in dat gat te springen. Winsten/ruimte om te investeren, staan al jarenlang onder druk. En machines worden steeds prijziger met meer hightech. Dat zijn ontwikkelingen die haaks staan op elkaar. Dan wordt een moderne hightech machine aanschaffen van zelf onaantrekkelijk en overbodig. Misschien gaan ze in de toekomst ook nog een keer werktuigen zonder isobus fabriceren in China.

Liever een goedkope"prul" die zich terugbetaalt dan een dure prul die niemand op kan brengen. Uiteindelijk is het allemaal oudijzer.
bas 7 Januari 2019
Die nieuwe trekkers zijn over de top met hun electronica waarvan maar een heel klein deel van de gebruikers vol op gebruik maakt ,garages weten onderhand niet meer waar ze moeten zoeken.De ene foutcode over de andere.Het merk maakt helemaal niets uit.Die Aziatische dingen gaan komen hier gewoon.
Abonnee
Kjol 7 Januari 2019
Mee eens, wat de electronica betreft mag er wel eens serieus gesnoeid gaan worden, er zit teveel onzin op.
Abonnee
zeeuw 7 Januari 2019
helemaal mee eens
Abonnee
Niels van der Boom 9 Januari 2019
jan veltkamp schreef:
@Niels, Heel goed geschreven, je vergeet echter 1 ding. Youngtimers raken op en dan ontstaat er dus vanzelf het gat in de markt voor aan youngtimer gelijkwaardige nieuwe chinezen.
Beste Jan,

Ik denk niet dat ze 1-2-3 opraken, de markt verschuift (deels) gewoon mee. Inmiddels is de eerste generatie Fendt of John Deere met een CVT-transmissie ook al een youngtimer die door liefhebbers van mijn leeftijd wordt opgeknapt. Dat was meen ik eerder nog ondenkbaar. De vraag is of een nieuwe Fendt van 2019 straks ook wordt opgeknapt, of dat er daarvoor teveel elektronica op zit.
Paul 16 Januari 2019
Het is wel zo dat zodra de Chinees het kan betalen zijn eigen rommel niet moet hebben ! dit zegt genoeg . kijk maar in de auto industrie
hans 16 Januari 2019
Wat een trieste opmerking Paul.

Maar jij bent een goede voor de economie, lekker meedoen, reclame en buurman volgen en vooral een status ophouden. Ook een Mercedes, oetl-l ?
Abonnee
veenkoloniaal 18 Januari 2019
#paul, de spijker op z`n kop

kijk eens hoeveel rotzooi uit china komt, het enigste wat mij bevalt aan de chinees, is het afhaal loket bij het chinees restaurant, lekker eten, frans bauer zweert erbij
Petatje 18 Januari 2019
Daarom rijden de duiters ook veel japanse auto's Paul. Die . Mercedes, Audi en Bmw zijn te duur in onderhoud!
Piet s 18 Januari 2019
Graag een simpele nieuwe westerse met zo min mogelijk sensoren, met een goede cabine, airco en een goeie stoel
Dit is een groot gat in de markt
hans 19 Januari 2019
Piet s, wanneer je iets duurs wil verkopen bied je toch geen goedkope versie aan?
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Opinie Niels van der Boom

Holman ontketent onterechte aardappelhetze

Opinie Niels van der Boom

Koester je loonwerker nu het nog kan

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden