Leverancier

Opinie Sjoerd de Beer

Boer vangt bot, of toch liever een echte adviseur?

28 Februari 2025 - Sjoerd de Beer

Door de speakers in de auto hoorde ik het lied van een Nederlands/Belgisch zangduo: "Nu wij niet meer praten." Het klonk mooi, maar ik hoorde er nog iets meer in. Diezelfde week had ik ook al iets opgevangen over belangst onder jongeren. Directe, mondelinge communicatie van mens tot mens wordt steeds zeldzamer. Dat kom ik ook in toenemende mate tegen in mijn werk als bedrijfsadviseur.

Er is in de laatste tientallen jaren veel veranderd op het gebied van communicatie. Vroeger was het een komen en gaan van vertegenwoordigers, voorlichters, handelaren, loonwerkers en wat al niet meer op het boerenerf. Je kende elkaar persoonlijk en er was erkenning en herkenning voor wat je deed en wilde doen. Dat veranderde toen je vanuit veel bedrijven niet langer met je naam werd aangesproken, maar toen je een klantnummer werd.

Wachten, wachten
Het palet aan communicatiemiddelen is steeds groter geworden. Denk hierbij vooral aan de smartphone. Wat zijn we daarmee opgeschoten? Door iedere stap van verzakelijking en grotere afstanden is dit de laatste jaren nog meer versneld. Vaak werden deze stappen aan u verkocht onder het mom van kostenreductie of personeelsgebrek. Zo krijgt je nu meestal eerst een keuzemenu in plaats van direct een medewerker wanneer je belt. Pas op dat u niet een verkeerde keuze maakt, want je verdwaald in een telefonisch doolhof met doorverbinden, wachten, nog eens wachten, verbreken en vooral veel frustratie.

Als u toch volhoudt en contact wilt, kunt u online een contactformulier invullen. Dan maar afwachten wanneer er op gereageerd wordt. Of nog fijner; een gesprek aangaan met een AI-chatbot. Je bent lekker in gesprek (denk je), maar voor je het weet stopt het gesprek en word je verzocht toch maar contact op te nemen met een klantenservice – annex callcenter – ergens in het buitenland, of om weer een online contactformulier in te vullen.

Zoektocht
Kortom, je bent veel eigen tijd en frustraties verder, maar wat moet je anders? De goede oude tijd, van persoonlijk contact en ons kent ons, leverde in ieder geval minder frustraties op. In ons werk merken we het dagelijks. Mensen raken de weg kwijt in hun zoektocht naar de juiste persoon en niet alleen in grote organisaties. Mensen weten niet meer wie, na een reeks van wisselingen en veranderingen, hun aanspreekpunt is. Als je de mail of online berichten hierover hebt gemist ben je de pisang. Klanten geven na de zoveelste zoektocht de moed dan maar op.

Jammer dat we elkaar zo slecht vinden tegenwoordig. Het gesprek van mens tot mens, over je bedrijf en de toekomst, inspireert en leidt tot verdere verdieping van de strategische keuzes van het bedrijf.
Geen AI, geen chatbot en geen callcenter in Verweggistan aan wie je je ziel en zaligheid moet uitleggen. Gewoon samen aan de keukentafel. In een vertrouwelijke sfeer, dat is waar de ondernemer benaderd en gehoord wil worden. We weten allemaal dat communicatie meer is dan alleen woorden. Juist de non-verbale communicatie (intonatie, houding, aandacht, etc.) is van groot belang om elkaar goed te begrijpen. Zonder het totale pakket kom je niet tot de essentie van de vraag en dus al helemaal niet tot een juist vervolg.

Vragen aan mensen
We zien steeds meer dat ondernemers bedrijven vinden bij wie ze hun vraag wel van mens tot mens kwijt kunnen, gelukkig maar. Nu nog afwachten tot de chatbox en klantenservice bij u op de koffie komen. Voor de 'traditionele' en menselijke adviseur staat de spreekwoordelijke koffie nog wel altijd klaar.

Sjoerd de Beer

Sjoerd de Beer is een ervaren bedrijfsadviseur bij Farmers Funding & Advies. In ruim 35 jaar samenwerken met agrarisch ondernemers heeft hij kennis en knowhow opgedaan op bedrijfskundig, financieel en fiscaal terrein.
Reageer op deze opinie

Om te reageren op deze opinie moet u ingelogd zijn.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden