Het lijkt steeds moeilijker te worden de energie op te brengen om te overleven en te werken in de agro. Willen en kunnen onze kinderen straks nog wel in de agro aan de slag? Persoonlijk ben ik daar positief over. Maar dan moeten we wel de handen ineen slaan en de sterke punten van Agro Nederland benutten.
Het is tijd voor de BV AGRO Nederland en voor een BV-AGRO-Nederland imago - het merk Agro.nl - dat zich kan meten met andere sterke merken in de wereld. Bepalend voor succes is hierbij de rol van de regisseur. Zonder regie geen succes (kijk naar de eurocrisis!). Ons uiteindelijk imago: wij kiezen voor duurzaam in al zijn facetten.
Gelukkig zien we deze bewustwording, collectieve aanpak en denkrichting inmiddels terug in de markt. Ik noem Inova Fruit, de Verklaring van Roermond 2010, het Verbond van Den Bosch, Stichting Stap en Floriade 2012. De creatie van BV AGRO Nederland is een langdurig proces. De individuele ondernemer moet vanuit zijn eigen positie bekijken waar zijn kwaliteiten en sterke punten liggen voor het grijpen van zijn kansen.
Bij alles wat de ondernemer produceert, moet hij zich bewust zijn van hetgeen de markt wil en vraagt. Hij moet transparant en open met de maatschappij communiceren dat duurzaamheid en het belang van de consument hoog in het vaandel staan en dat hij zelf ook wil dat onze kinderen straks een eerlijke toekomst hebben in agro.
Welke bewegingen zie ik de komende jaren in agro? Allereerst het herintreden van het gemengde bedrijf, oftewel risicospreiding door keuze voor twee producten of sectoren. Ten tweede: meer samenwerking tussen twee of meer ondernemers, binnen de sector en daarbuiten (denk aan het mkb). Ten derde komen meer agro-merken, die ergens voor staan.
Ten vierde moeten we meer doen met onze nummer-1 positie in kennis; kunnen we geen soja-bonenras ontwikkelen dat ook groeit in Nederland? Ten vijfde moeten we meer aansluiting zoeken bij het mkb en de maakindustie, op basis van bio-based-economy en life sciences and health. En tot slot: meer aandacht voor kringlopen en reststromen op je bedrijf.
Dit alles heeft de komende jaren ook gevolgen voor de opstelling van banken en adviseurs. Die wordt anders. Ook wij hebben een rol en taak in dit veranderingsproces. Met het bovenstaande wil ik u op mijn manier en op persoonlijke titel prikkelen om op een andere manier naar de agrosector te kijken. En daarmee bedoel ik ook tuinbouw. Mijn insteek is meer van binnen naar buiten te kijken.
Wat gebeurt er om ons heen en wat moet ik als agro-ondernemer en als agro-adviseur doen om waar te maken wat ik wil: een toekomst in agro voor onze kinderen.
Toon Wagemans
Strategisch adviseur agro bij Accon AVM
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/toon-wagemans/item/10812028/Willen-onze-kinderen-nog-in-agro-aan-de-slag]Willen onze kinderen nog in agro aan de slag[/url]