Na een winterstop van 2,5 maand is het weer tijd om te beginnen met de Boerenbusiness Ruwvoertour 2022. De officieuze aftrap was donderdag 17 februari met een bijeenkomst met de deelnemende melkveehouders en de partners van de Ruwvoertour voor dit jaar. Aan deze editie doen twee nieuwe melkveehouders mee, die een perceel grasland en snijmaïs voor de tour gaan monitoren.
Ook zijn enkele nieuwe commerciële partners bij de Ruwvoertour van dit jaar aangesloten. Op het melkveebedrijf van Hendrik en Klaasje Spiker in Staphorst kwam de groep bij elkaar. De Boerenbusiness Ruwvoertour volgt ook dit jaar een perceel grasland en een perceel snijmaïs bij tien melkveebedrijven verspreid over Nederland. Op Boerenbusiness worden de bezoekers op de hoogte gehouden van de groeiontwikkeling van deze percelen, inclusief de resultaten uit proefmonsters van gras en snijmaïs. Hierdoor kan een goede indruk worden verkregen van de oogst en de kwaliteit van het ruwvoer in de Nederlandse melkveehouderij.
Interessante discussies
Op de startbijeenkomst presenteerde Sven Boogaard van het bedrijf AgroExact de weerpalen die de melkveehouders gedurende de tour op hun percelen gaan gebruiken. Hierdoor kunnen alle klimaatcondities op het perceel worden gemeten. Vervolgens Herman Krebbers, expert projecten en innovaties bij Delphy, de resultaten van enkele bemestingsproeven die vorig jaar op enkele percelen maïs zijn uitgevoerd. Hieruit volgden al een aantal interessante discussies die veelbelovend lijken en het aankomende seizoen nog zeker aan bod komen op Boerenbusiness. Als laatste sloot Jan Roothaert, projectmanager van Limagrain, af met een presentatie over Agrillity, een hulpprogramma voor de maïsteelt die ook in het aankomende groeiseizoen van de Ruwvoertour gaat worden toegepast.
's Middags kreeg de groep een rondleiding gepland op het bedrijf van de familie Spiker, waar ongeveer 300 koeien worden gemolken en 160 hectare land wordt bewerkt voor ruwvoer voor de melkkoeien. Al het landwerk wordt in eigen beheer gedaan, waarbij al het maïs en gras ook zelf wordt gehakseld.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.