De import van jong gebruikte trekkers zit in de lift en dat is niet zo vreemd. De nieuwprijs van een beetje trekker is de laatste tien jaar flink gestegen. Bovendien draaien ze in Nederland over het algemeen maar weinig uren. Vooral Duitsland en Groot-Brittannië zijn populaire landen waar gebruikte trekkers vandaan worden gehaald.
De import van jong gebruikte trekkers en die van auto’s vertoont soortgelijke lijnen. De Bovag maakte eerder bekend dat in 2013 voor een record aan gebruikte auto’s werd geïmporteerd. Afgelopen jaar werden namelijk ruim 98.000 auto’s naar Nederland gehaald. De meeste hiervan komen uit Duitsland. Ook bij trekkers is dat het geval. De keuze in ons buurland is vrij groot. Veel jong gebruikte trekkers die met veel opties zijn uitgerust. En, wat het meeste telt, ze zijn vaak flink goedkoper.
Het Duitse VDMA heeft geen cijfers wat betreft de export van gebruikte trekkers. Het Engelse AEA, de Agricultural Engineers Association, houdt dit wel bij. Afgelopen jaar importeerde Nederland voor ruim 14 miljoen pond vanuit Groot-Brittannië. Dat komt neer op dik 16 miljoen euro. Ten opzichte van 2012 een stijging van 58 procent. Hiermee verdwijnt 7,8 procent van alle geëxporteerde Britse trekkers naar Nederland. Alleen Ierland koopt meer trekkers van de Britten. Zij importeren jaarlijks voor bijna 24 miljoen pond aan gebruikte trekkers.
De cijfers geven een iets vertekend beeld. Het is niet gezegd dat alle trekkers die naar Nederland worden geïmporteerd ook hier blijven. De Nederlanders zijn handelaren en veel trekkers worden ook weer doorgesluisd naar bijvoorbeeld Oost-Europa, Afrika of Azië. Firma’s als Koop van der Wal, Heus Tractors en Beukeveld zijn bekende namen in deze sector. Het voordeel van Groot-Brittannië is dat er veel aanbod is van zowel jong als oud, en dat er een levendige handel plaatsvindt. De trekkers die uit Duitsland worden geïmporteerd blijven veelal wel in Nederland. Het gaat dan meestal om jong gebruikte en luxe machines. Datzelfde geldt voor maaidorsers. Wie bijvoorbeeld een grote machine zoekt met een axiaal-dorssysteem kan beter in onze buurlanden terecht.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.