Sinds de breuk met AVR staat Miedema op de wereldmarkt met lege handen wat betreft rooitechniek. Om zich wereldwijd op te kunnen stellen als full liner binnen de aardappeltechniek, was Miedema naarstig op zoek naar rooimachines. Ook Dewulf zat met een soortgelijk probleem. Reden genoeg voor beide ondernemingen om per één september verder te gaan onder de Dewulf Groep.
Guido Mangnus, global marketing director, is één van de twee operationele aandeelhouders die plaatsnemen in het dagelijks bestuur van de nieuwe groep. Hierover hebben zij maandag hun intentie uitgesproken. Daar zit ook de familie Decramer in, eigenaar van Dewulf. Twee aandeelhouders van Miedema hebben de intentie uitgesproken hun aandelen aan Dewulf te verkopen, die hiermee een meerderheidsbelang van 72 procent in Miedema bezit. Hiermee is een principe akkoord bereikt. In een interview met Boerenbusiness.nl vertelt Guido Mangnus meer over de keuzes en gevolgen van deze stap, die beide bedrijven een verstevigde plek op de aardappel wereldmarkt moet geven.
Sinds april 2012 staat Miedema met lege handen wat betreft aardappelrooiers, nadat AVR bekendmaakt het Noorse Underhaug te hebben overgenomen. In hoeverre staat dit in relatie met de overname?
‘Na de keuze van AVR zijn we opzoek gegaan naar een partner die met ons samen wilde werken op dit gebied. We willen graag uitbreiden op de wereldmarkt. Ook bij Dewulf was dit het geval. Op één september werd uiteindelijk een principe akkoord bereikt tussen beide bedrijven. Zij gaan samen verder onder de Dewulf Groep. Hier zitten twee Miedema-aandeelhouders in. René Boeijenga en ikzelf.’
Is al bekend hoe beide merken in de Nederland voortaan vertegenwoordigd gaan worden? In Nederland heeft Dewulf vijftien dealers, die wellicht ook merken vertegenwoordigen die jullie minder goed liggen?
‘Het toekomstige dealernetwerk voor Nederland wordt inderdaad een pittig onderwerp waar we nog niet over uit zijn. Dit wordt in de nabije toekomst vorm gegeven. Voorlopig laten we dit zoals het is. De distributie gaat veranderen, dat is een consequentie van de overname. Ook in algemene zin moet de dealer zijn focus en specialisme tonen, de veranderende markt vraagt hierom.
Wat zullen de Nederlandse klanten van Miedema direct gaan merken als gevolg van de overname. Worden de Miedema machines straks rood?
‘Op termijn gaat de uitstraling van beide merken inderdaad veranderen. Voor alle details moeten we nog om tafel zitten. Research & development en productie blijven gewoon in Winsum plaatsvinden. We houden beide productgroepen gescheiden, maar werken samen waar dat nodig is. Ook aan de samenwerking met Struik uit Wieringermeer verandert niets.’
Voor exportlanden als Rusland en China werkt Dewulf nu nog intensief samen met de APH groep. Is al bekend wat er met deze samenwerking zal gaan gebeuren?
‘Er is nog geen besluit genomen over hoe dit zal gaan veranderen maar, dat hier wijzigingen zullen gaan plaatsvinden is onvermijdelijk. In het verleden heeft Dewulf kunnen profiteren van enkele mooie projecten in onder andere Rusland en China. Voor de toekomst willen we graag structureel aanwezig zijn in het buitenland.’
De nuchtere Fries is een heel andere persoon dan de zachtaardige Vlaming. Gaat dit geen problemen opleveren bij het dagelijks bestuur van beide bedrijven?
‘Uiteraard zijn er cultuurverschillen, maar die zien wij niet als een belemmering. Dewulf is een familiebedrijf en ook Miedema is hieruit opgegroeid. De visie van beide bedrijven is gelijk. De aardappelteelt blijft voor beide het speerpunt. Maar ook de groentetechniek is belangrijk. Voor Miedema liggen hier nieuwe kansen.’
Wat kunnen we op de middellange toekomst verwachten van de Dewulf Groep. Is het noodzakelijk om je wereldwijd als full liner te profileren?
‘Voor beide bedrijven is dit een zeer belangrijke stap voor de toekomst. Binnen een periode van vijf tot tien jaar hebben we ons marktaandeel wereldwijd hopelijk verstevigd. De overname is echt van beide kanten gekomen, omdat we samen verder willen groeien op internationaal vlak. Zo is Miedema al actief op de Noord-Amerikaanse markt en Dewulf nog niet. Bovendien is voor beide bedrijven, na de omringende landen, Rusland de grootste exportmarkt.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/item/10857567/Samen-verder-als-full-liner-in-de-aardappeltechniek]Samen verder als full liner in de aardappeltechniek[/url]