In het nieuwe rood-wit-grijze machineprogramma van Dewulf-Miedema kom je vanaf dit jaar niet langer de bekende HST, MT en Stronga kipwagens tegen. De fabrikant uit Winsum heeft besloten met haar oudste product te stoppen.
Eigenlijk viel het besluit afgelopen zomer al. Dat is gemakkelijk gezegd maar, directeur Guido Mangnus benadrukt dat het een weloverwogen beslissing was die zeker niet lichtvoetig is genomen. Machinefabrikant Miedema startte eind jaren 40 met de wagenbouw en verwierf een goede naam met onder andere de HST en Prestige landbouwkippers. Na acht decennia stopt het er mee. Daaraan liggen verschillende oorzaken ten grondslag.
‘Voorafgaand aan het besluit hebben we een uitgebreid marktonderzoek uitgevoerd in binnen- en buitenland’, vertelt Mangnus. ‘Uiteindelijk is door het management van Dewulf en Miedema besloten met de bouw en verkoop van kippers te stoppen. Hadden we het product verder in de markt willen zetten dan was onderzoek en ontwikkeling nodig. Ons R&D team - met 40 man personeel - heeft het met 12 productgroepen al druk genoeg om aan alle vraag te voldoen. De winst is dan te klein om het rendabel te maken. Daarbij komt dat bijna iedere wagen tegenwoordig speciaalbouw is. De eisen van een Nederlandse klant zijn hoog. Ook is er veel concurrentie aanwezig.’
Miedema investeerde de laatste jaren nog in haar kippergamma met de introductie van de Stronga serie, afkomstig uit Litouwen, en de 12 en 14 ton MT modellen. ‘Het idee was om deze kippers bijvoorbeeld ook in Frankrijk te gaan verkopen’, zegt Mangnus. ‘De praktijk leerde ons echter dat een Franse boer wél bereidt is 10 tot 15 procent meer voor een aardappelpoter uit te geven maar niét op een kipwagen. Ze kiezen voor een Frans product waar voor aardappeltransport concessies aan worden gedaan.’
De belangrijkste reden voor het besluit is echter de wet- en regelgeving. Ieder land stelt weer andere eisen aan transportvoertuigen. Daarbij wordt zeer streng naar kipwagens gekeken. Mangnus voorziet een lastige situatie wanneer ook in Nederland bijvoorbeeld ook een TÜV keuring wordt verplicht. ‘Iemand die nu een kipper koopt moet zich afvragen of die over tien jaar nog wel legaal is op de weg. Alle Nederlandse kippers zijn nu te breed. De bakmaat mag maximaal 2,55 meter bedragen. Voor de buitenkant van de banden is dat 3 meter maar, wangt de band iets en komt het op 3,02 meter uit dan ben je illegaal bezig. Volgens mij verbeteren we daar de verkeersveiligheid niet mee.’
Miedema heeft nu al met strenge keuringseisen te maken voor de aardappelpoters en overlaadcombinaties die in Duitsland worden verkocht. ‘Een TÜV keuring kost ons 4.000 euro per machine. Zo moet de pootmachine met een goedgekeurd remsysteem worden uitgerust. Daar poot die machine echt niet beter door. Op een trekker van 90.000 euro is dat bedrag wel goed te maken maar op een aardappelpoter niet. Aan de goedkeuring gaat enorm veel werk vooraf. De uiteindelijke kosten voor de fabrikant zijn nog veel hoger en nauwelijks terug te verdienen.’
Wie in de toekomst toch een Miedema kipper wil hebben moet naar Rusland. Voor die bestemming blijft de fabrikant uit Winsum drie modellen hanteren. Zo kan het een compleet pakket aan machines aanbieden voor projecten. ‘De eisen van akkerbouwers in Rusland zijn minder streng, waardoor we gemakkelijker een machine op voorraad kunnen hebben’, licht Mangnus toe. ‘Wanneer we in Nederland een order van 10 tot 20 wagens krijgen willen we daar uiteraard aan tegemoetkomen. Ook de onderdelen blijven minimaal 10 jaar in voorraad.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10867895/Miedema-trekt-de-stekker-uit-kipperbouw]Miedema trekt de stekker uit kipperbouw[/url]