Regelgeving werkt nadelig

Miedema trekt de stekker uit kipperbouw

27 Januari 2016 - Niels van der Boom - 5 reacties

In het nieuwe rood-wit-grijze machineprogramma van Dewulf-Miedema kom je vanaf dit jaar niet langer de bekende HST, MT en Stronga kipwagens tegen. De fabrikant uit Winsum heeft besloten met haar oudste product te stoppen.

Het is een weloverwogen beslissing geweest van Dewulf-Miedema om te stoppen

Eigenlijk viel het besluit afgelopen zomer al. Dat is gemakkelijk gezegd maar, directeur Guido Mangnus benadrukt dat het een weloverwogen beslissing was die zeker niet lichtvoetig is genomen. Machinefabrikant Miedema startte eind jaren 40 met de wagenbouw en verwierf een goede naam met onder andere de HST en Prestige landbouwkippers. Na acht decennia stopt het er mee. Daaraan liggen verschillende oorzaken ten grondslag.

‘Voorafgaand aan het besluit hebben we een uitgebreid marktonderzoek uitgevoerd in binnen- en buitenland’, vertelt Mangnus. ‘Uiteindelijk is door het management van Dewulf en Miedema besloten met de bouw en verkoop van kippers te stoppen. Hadden we het product verder in de markt willen zetten dan was onderzoek en ontwikkeling nodig. Ons R&D team - met 40 man personeel - heeft het met 12 productgroepen al druk genoeg om aan alle vraag te voldoen. De winst is dan te klein om het rendabel te maken. Daarbij komt dat bijna iedere wagen tegenwoordig speciaalbouw is. De eisen van een Nederlandse klant zijn hoog. Ook is er veel concurrentie aanwezig.’

Miedema investeerde de laatste jaren nog in haar kippergamma met de introductie van de Stronga serie, afkomstig uit Litouwen, en de 12 en 14 ton MT modellen. ‘Het idee was om deze kippers bijvoorbeeld ook in Frankrijk te gaan verkopen’, zegt Mangnus. ‘De praktijk leerde ons echter dat een Franse boer wél bereidt is 10 tot 15 procent meer voor een aardappelpoter uit te geven maar niét op een kipwagen. Ze kiezen voor een Frans product waar voor aardappeltransport concessies aan worden gedaan.’

De belangrijkste reden voor het besluit is echter de wet- en regelgeving. Ieder land stelt weer andere eisen aan transportvoertuigen. Daarbij wordt zeer streng naar kipwagens gekeken. Mangnus voorziet een lastige situatie wanneer ook in Nederland bijvoorbeeld ook een TÜV keuring wordt verplicht. ‘Iemand die nu een kipper koopt moet zich afvragen of die over tien jaar nog wel legaal is op de weg. Alle Nederlandse kippers zijn nu te breed. De bakmaat mag maximaal 2,55 meter bedragen. Voor de buitenkant van de banden is dat 3 meter maar, wangt de band iets en komt het op 3,02 meter uit dan ben je illegaal bezig. Volgens mij verbeteren we daar de verkeersveiligheid niet mee.’

4.000

euro

kost het om één machine TÜV te keuren

Miedema heeft nu al met strenge keuringseisen te maken voor de aardappelpoters en overlaadcombinaties die in Duitsland worden verkocht. ‘Een TÜV keuring kost ons 4.000 euro per machine. Zo moet de pootmachine met een goedgekeurd remsysteem worden uitgerust. Daar poot die machine echt niet beter door. Op een trekker van 90.000 euro is dat bedrag wel goed te maken maar op een aardappelpoter niet. Aan de goedkeuring gaat enorm veel werk vooraf. De uiteindelijke kosten voor de fabrikant zijn nog veel hoger en nauwelijks terug te verdienen.’

Wie in de toekomst toch een Miedema kipper wil hebben moet naar Rusland. Voor die bestemming blijft de fabrikant uit Winsum drie modellen hanteren. Zo kan het een compleet pakket aan machines aanbieden voor projecten. ‘De eisen van akkerbouwers in Rusland zijn minder streng, waardoor we gemakkelijker een machine op voorraad kunnen hebben’, licht Mangnus toe. ‘Wanneer we in Nederland een order van 10 tot 20 wagens krijgen willen we daar uiteraard aan tegemoetkomen. Ook de onderdelen blijven minimaal 10 jaar in voorraad.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
5 reacties
Abonnee
Wilfred Kemphaan 27 Januari 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10867895/Miedema-trekt-de-stekker-uit-kipperbouw]Miedema trekt de stekker uit kipperbouw[/url]
Zonde. Was altijd vast onderdeel in het akkerbouwlandschap. Dan wel die geel met rode kleur, want dat groen met zwart vond ik maar niks
j.verstraten 29 Januari 2016
Zo zie je wel dat het niet altijd in Nederland is dat we een nadeel hebben tov wet en regelgeving. Die duitsers kunnen er ook wat van.
Abonnee
robberto 29 Januari 2016
ik vond de nederlandse kippers altijd al wat zwakjes gebouwd de duitse kippers hebben al jaren een bak maat van 2,55! ze doen het ook prima! maar dat geld voor alles wat je nu aanschaft! hier een tip: koop machine,s zoals ze in Duitsland zijn uitgevoerd dat zit je altijd goed met regelgeving!
Abonnee
Kiepertje 29 Januari 2016
Ook een fabrikant moet keuzes maken, kiepers bouwen is niet hun sterkste kant . Vooral de besturing van de assen met potmeters is zeer gevoelig voor storingen en niet TUV proef. Er zijn veel kiepers in de sloot beland .
TUV moet eenmalig aangevraagd worden per machine type, Echter de kosten van een goedgekeurd type vallen mee.
Abonnee
kraai 30 Januari 2016
Nou robberto Beco en Vgm zijn wel degelijk prima kipwagens. Noem mij maar eens een goed duits kipwagen merk.
zandboer 4 Februari 2016
Krampe?
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden