Een jaar geleden sloten de coöperaties Agrifirm, FrieslandCampina en CRV zich aan bij SmartDairyFarming (SDF). Het doel is een ‘digitale datasnelweg’ aan te leggen voor de melkveehouderij. Simpel gezegd wordt (sensor)data verzameld en gedistribueerd naar veehouders en derden. Door te investeren in een databank heeft SDF een nieuwe stap gemaakt.
SDF nam de infobroker, een soort databank die gegevens verzamelt van sensoren op het melkveebedrijf, over van softwarebedrijf Rovecom. De informatie slaat onder andere op diergezondheid, levensverwachting, duurzaamheid en mineralenefficiëntie. Het doel is alle (big) data op het melkveebedrijf verzamelen. Zowel melkveehouders als andere bedrijven kunnen van deze gebundelde data gebruik maken.
‘De veehouder blijft zelf aan zet. Hij bepaalt voor wie zijn gegevens beschikbaar zijn’, aldus SDF-voorzitter Ton Loman. ‘Big data gaat de agrarisch ondernemer helpen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Via sensoren is al veel data beschikbaar. Deze data wordt bij elkaar gebracht, waarna applicaties helpen bij het nemen van beslissingen.’
SDF en Rovecom bouwen ondertussen verder aan de datasnelweg, die voor de melkveehouderij aan het einde van 2017 operationeel moet zijn. Volgens Loman draait het niet alleen om de zuivelsector. ‘Het biedt toekomstmogelijkheden voor meerdere agrarische sectoren.’ Voor de akkerbouw heeft Agrifirm Plant al het initiatief Akkerweb, waar op een soortgelijke wijze wordt gestuurd met beslissingsondersteunende systemen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.