Breek met Kverneland

De opmerkelijke stap van Deutz-Fahr

7 April 2017 - Niels van der Boom

Same Deutz-Fahr (SDF) maakte dinsdag 4 april bekend vanaf september 2017 niet langer in zee te gaan met Kverneland. De werktuigenproducent beleverd Deutz-Fahr nu nog met hooibouwwerktuigen. Een opmerkelijke stap in de huidige wereld van full-liners.

Grote trekkerfabrikanten doen er alles aan om als full-liner op te treden. Dat betekent een alles omvattend pakket werktuigen, in de eigen kleuren en via eigen dealers. dat is een Noord-Amerikaanse filosofie. In de afgelopen jaren hebben flink wat overnames plaatsgevonden. Denk aan Kubota, die Kverneland Group kocht, of de meer recente overname van Kongskilde door CNH Industrial (New Holland).

Al bijna dertig jaar bouwt Kverneland  (Vicon) machines voor Deutz-Fahr

Licentie sinds 1990
Trekkerbouwer Deutz, toen nog onder de vlag van moederbedrijf KHD, kocht in 1961 een aandeel in Fahr (fabrikant van hooibouwmachines en maaidorsers). In 1977 werd dat belang 100 procent. Het Duitse merk was er al vroeg bij. In 1990 worden de hooibouwmachines van Vicon, PZ en Deutz-Fahr in het nieuwe bedrijf Greenland samengevoegd. De eigenaar is de industriële Thyssen Bornemisza-groep. Al bijna 30 jaar bouwt Vicon, en later Kverneland, dus machines voor Deutz-Fahr. Vanaf 1998 is de Noorse Kverneland Group eigenaar van Greenland. De licentieovereenkomst met Deutz bleef ongemoeid. Het bedrijf gaat dan al 3 jaar door het leven binnen de SDF Group.

Het Japanse Kubota is, sinds 2013, volledig eigenaar van Kverneland Group. De eerste werktuigen verschijnen 2 jaar later in de opvallend oranje-zwarte kleurstelling. Daarmee richt het zich allereerst op Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk. Ook in Nederland kun je inmiddels Kubota-werktuigen kopen. Een extra kaper op de kust voor Deutz-Fahr.

Historie Deutz-Fahr en Kverneland

  • 1961: KHD neemt een belang van 25 procent in Fahr.
  • 1977: KHD neemt 100 procent aandelen Fahr over.
  • 1982: Verandering van naam in Deutz-Fahr.
  • 1988: D-F verkoopt machinefabriek in Gottmadingen aan Greenland.
  • 1990: Deutz-Fahr, Vicon, PZ en Rivierre Casalis samengevoegd in Greenland door eigenaar Thyssen Bornemisza (nu thyssenkrupp).
  • 1998: Kverneland Group neemt Greenland en Vicon over.
  • 2008: Bucher Industries (Kuhn) neemt Vicon fabriek in Geldrop over.
  • 2009: Deutz-Fahr sluit deal met Kuhn voor levering maaiers en persen.
  • 2013: Kubota koopt Kverneland Group.
  • 2017: Vanaf 1 september beëindigt SDF de overeenkomst met Kverneland.

Focus op trekkers en maaidorsers
Ondanks de historie die Deutz-Fahr heeft met hooibouwmachines, ligt de focus op trekkers en maaidorsers. Daar investeert het bedrijf ook flink in. Dealers zijn ook niet verplicht de machines te verkopen. Op 1 september stopt de overeenkomst tussen Deutz en Kverneland. Het bedrijf wil zich focussen op trekkers en maaidorsers, zo meldt het persbericht. Die zet kan worden opgevat als een handdoek in de ring gooien. Kubota zet juist fors in op het full-liner schap en is zeker niet de enige.

Kubota kan nu sterkers als merk neergezet worden

De strijdbijl slijpen
Kverneland moet vanaf eind dit jaar een stuk omzet missen, al worden veruit de meeste machines onder eigen vlag afgezet. Het maakt de weg vrij om Kubota sterker als merk te presteren in Europa. Wellicht gaat dit op termijn ten koste van Kverneland.

Deutz-Fahr dealers komen met lege handen te staan. Zij zijn bekend met de techniek. Wellicht dat Kverneland het verkoopnetwerk, waar nodig, uit kan breiden of in ieder geval minder concurrentie hoeft te duchten. Met de recente overnames van Lely, door Agco, en Kongskilde (Stoll), door New Holland, is het zaak de strijdbijl te slijpen. De licentiebeëindiging is in dat licht voor beide partijen goed nieuws.

Wat gebeurt er met Kuhn?
Helemaal zonder machines zit Deutz-Fahr niet. Zo koopt het ook maaiers en persen in bij Kuhn in Geldrop. Dat contract blijft bestaan, maar voor hoe lang nog? Met het gemis van schudders, harken en opraapwagens steekt het machinepakket wel heel vreemd af bij de rest. Grote kans dat bij beëidinging van de termijn ook deze samenwerking wordt opgeheven, of dat het alleen de persen aanhoudt.

De opgebouwde voorraad machines wordt ook na 1 september nog verkocht. Daarnaast blijft Deutz service verlenen en garanties afhandelen. Daartoe is het bij wet verplicht. Kverneland gaat door, waardoor de beschikbaarheid van reserveonderdelen niet tot problemen leidt in de toekomst.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden