Op Kverneland machines

Werktuig wordt slim met komst telematica

30 Augustus 2017 - Niels van der Boom

Voor 2018 introduceert Kverneland een telematica-systeem op een aantal van hun werktuigen. Daarmee is het een van de eerste fabrikanten die machines 'slim' maakt door elektronica toe te voegen, waarmee je op afstand mee kunt kijken. Op de Agritechnica vindt de officiële introductie plaats.

Tijdens hun Agritechnica Preview Days lichtte Kverneland al een tipje van de sluier op van hun IsoMatch FarmCentre telematica-systeem. Dit systeem is volledig in huis ontwikkeld bij de elektronica tak Mechatronics in Nieuw-Vennep. Vooralsnog werkt het alleen op Kverneland en Vicon werktuigen. In de toekomst moet het systeem echter wel open staan voor andere fabrikanten. Daarvoor heeft het een gebruiksprotocol opgesteld.

Veel fabrikanten zetten in op de integratie van telematica

Telematica en telemetrie
Telematica is een relatief nieuwe ontwikkeling binnen de mechanisatie. Daarbij moet onderscheidt worden gemaakt tussen telematica en telemetrie. De eerstgenoemde slaat op de communicatie en informatieverwerking, van bijvoorbeeld een gps-systeem. Telemetrie slaat louter op het communicatieproces, waarbij data wordt verzameld en verzonden. In de landbouw staat vooral Claas bekend om deze techniek, maar andere merken sluiten snel aan. Op de maaidorsers en hakselaars wordt het al geruime tijd toegepast. Dit merk breidt de techniek nu ook uit naar trekkers en werktuigen. Ook John Deere zet breed in op telematica.

6 functies
Vanaf 2018 wordt het systeem van Kverneland in de praktijk toegepast. De eerste versie heeft een zestal mogelijkheden. Vanaf je kantoor of met de app kun je taken naar de chauffeur sturen, je kunt prestaties uitlezen, de locatie zien, kijken of onderhoud is vereist, wat de behaalde capaciteit is en je krijgt waarschuwingen toegezonden. Daarnaast wordt nog gewerkt aan een rapportage mogelijkheid.

Snel werkzaamheden inplannen
Een van de belangrijke functies, die Kverneland tijdens de persbijeenkomst live toonde, is het inplannen van werkzaamheden. Het zogenaamde 'task management'. Op afstand verstuur je een ISO-XML bestand naar de trekker. De chauffeur weet direct waar hij moet strooien, hoe het perceel erbij ligt en hoeveel moet worden toegediend. Is het werk klaar, dan upload je de data weer en ontvang je het in de app of op kantoor. Heen en weer lopen met usb-sticks is daarmee verleden tijd en dat moet kosten besparen.

Kverneland’s systeem werkt samen met de Tellus Pro en Tellus Go terminals. Die moeten wel met een dongle zijn uitgerust om over internet te beschikken. Is er geen internetsignaal beschikbaar, dan wordt de data gebufferd.

De verzamelde data is eigendom van de boer

Data is veilig
Wie met FarmCentre aan de slag wil krijgt een MyKverneland of MyVicon account en toegang tot de 'Kverneland Cloud', waar data naartoe wordt gezonden. De Europese privacywetgeving wordt hierbij in acht genomen, zo benadrukt het. Data die de boer verzamelt, blijft van hem en is veilig opgeslagen in Nederland. Op een later tijdstip wil het bedrijf een soort marktplaats oprichten waarbij ook andere merken zich kunnen aanbieden om via hetzelfde platform de aansturing te regelen.

Naast de terminal met een internetverbinding en data-abonnement (IsoMatch Mobile) moet je trekker met een gps-systeem zijn uitgerust. De FarmCentre app is voor alle iOS en Android smartphones en tablets beschikbaar. Updaten gebeurt automatisch, omdat het om een web applicatie gaat.

Niet alles duidelijk
Welke werktuigen je vanaf 2018 op afstand kunt volgen en aansturen, houdt het voorlopig geheim. Ook welke collega-fabrikanten mogelijk interesse hebben, wordt niet verteld. Op de Agritechnica komen meer details naar buiten. Doel is om alle machines 'slim' te maken en met een cloud-account te laten verbinden, zo zegt het. Daarbij is de machine baas over de trekker die ervoor staat. Ook als die zelf over een telematica-systeem beschikt.

Wel resteert de vraag hoe andere merken kijken naar het protocol dat Kverneland heeft ontwikkeld. Krijgen we hiermee een herhaling van het Isobus-systeem, of hebben bedrijven hier van geleerd? Zeker gezien het feit dat inmiddels meerdere systemen op de markt zijn, kan voor hoofdbrekens zorgen. Ieder merk gelooft in zijn eigen systeem. Geen enkele boer zit erop te wachten dat zijn trekker, zaaimachine en combine alle drie een ander systeem gebruiken. Ook over de kosten blijven we voorlopig in het ongewisse.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden