SmartService 4.0

Amazone repareert machines virtueel

12 September 2017 - Niels van der Boom

Het gebruik van virtuele realiteit (VR) in de landbouw is niet nieuw. Sterker nog, de sector is wereldwijd pionier op dit vlak. Amazone gaat onder de noemer 'SmartService 4.0' virtuele realiteit en vergroot werkelijkheid inzetten om machines te repareren.

Agco is binnen de landbouw de bekendste gebruiker van deze techniek. Daarmee is het best wel uniek. Medewerkers krijgen advies via hun Google Glass bril, waardoor ze nauwkeuriger en efficiënter kunnen werken. Net als op het landbouwbedrijf is het bij fabrikanten en mechanisatiebedrijven ook steeds lastiger om goed geschoold personeel te vinden. Wat is er dan handiger dan een bril op je hoofd die stap voor stap, met de beproefde Ikea-methode, je door een reparatieproces leidt?

SmartService 4.0 de toekomst voor Amazon

Zilveren medaille
Amazone toonde SmartService 4.0 op hun persconferentie (dinsdag 5 september) en hengelde er diezelfde week nog een zilveren Agritechnica medaille mee binnen. Hoe zit het in elkaar? Aan de ene kant wordt virtuele realiteit (VR) ingezet bij trainingen. Aan de andere kant zet het vergroot werkelijkheid (AR) in om een productspecialist met je mee te laten praten tijdens het sleutelen.

Trainingen digitaal volgen
Vanaf het volgende trainingsseizoen gaat Amazone voor het eerst met VR aan de slag. Met 3D-data wordt een machine geschetst, waarna een monteur virtueel kan gaan sleutelen. Zo krijgt hij toch een goed idee van het echt werk, zonder dat hij letterlijk een spuittank in moet kruipen om een slangetje te vervangen.

Amazone start met complexe processen in 3D te brengen. Bijvoorbeeld onderdelen in de tank van een Pantera-zelfrijder inbouwen. In het echt gebeurt dat nu weinig, omdat het omslachtig is. Het systeem biedt ook eindgebruikers de mogelijkheid om trainingmodules te volgen op het gebied van bediening en het dagelijks onderhoud.

Het doet zijn werk via iOS en Android

Overal ter wereld ondersteuning
Waar een grote winst ligt voor de fabrikant, is dat het systeem wereldwijd zijn werk doet via Android en iOS-besturingssystemen. Een Australische monteur kan inbellen en zich door de fabrikant in Duitsland laten sturen. Via een tablet, smartphone of AR-headset ontvangt hij zijn instructies. Gesproken, of bijvoorbeeld een video. Via de camera op je smart glass kan de productspecialist meekijken met de monteur. Heb je een hydraulisch schema nodig, dan wordt dit in je ooghoek geprojecteerd.

Ook voor boer en loonwerker
Middels een speciale headset kunnen veelgebruikte onderhoudshandelingen en reparaties worden getoond. Bijvoorbeeld het reviseren van een spuitpomp. In je oor hoor je de instructies, zodat je beide handen vrij hebt om te sleutelen. Amazone werkt aan een database met instructiefilmpjes, zodat mechanisatiebedrijven hier uit kunnen putten. Via een speciale databank voor klanten worden gratis e-learning modules aangeboden die boeren en loonwerkers kunnen downloaden.
Naast reparatiehulp komt Amazone met een aantal 3D-instructievideo's. Met een speciale headset kun je trainingen uitvoeren, maar ook bijvoorbeeld regulier onderhoud.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden