Lemken gaat machinegebruikers voorzien van weerdata. Daarvoor sluit het een samenwerking met AppsforAgri. Dit bedrijf ontwikkelde het FieldMate weerstation, waar Lemken gebruik van gaat maken en in gaat investeren. Vooral voor spuitwerkzaamheden ziet het mogelijkheden.
In februari van dit jaar introduceerde AppsforAgri het FieldMate weerstation, die het zelf via internet vermarkt. Op de Agritechnica staan 2 partijen met het weerstation op hun stand: Case IH en Lemken. CNH, het moederbedrijf van Case IH en New Holland, is reseller geworden van de AppsforAgri-sensoren. Dealerbedrijven kunnen de producten zelf gaan verkopen. "Precisielandbouw is hot. Dealers willen op dit vlak iets voor hun klanten betekenen. Het weerstation is een eerste stap in deze richting", legt Corné Braber van AppsforAgri uit.
Investeren in sensortechniek
De samenwerking met Lemken gaat verder dan dat. De Duitse machinebouwer investeert in het bedrijf om nieuwe producten te ontwikkelen. Ook hun dealers kunnen de producten gaan verkopen. Tijdens de Agritechnica werd het contract ondertekend door Anthony van der Ley, CEO van Lemken, en Braber. "We willen dat het veld gaat praten met de boer", zegt Van der Ley. "Dat kan met behulp van sensortechnologie als de FieldMate." Om te beginnen ziet Lemken vooral mogelijkheden bij spuitwerkzaamheden.
Spuitadvies via weerstation
Naast het weerstation is er ook een bodemvochtsensor, de SoilMate. Op een later moment is ook die onder de Lemken vlag verkrijgbaar, net als een nieuwe digitale regenmeter (RainMate), die bovenop bestaande weerstations is te monteren. "Een integratie van onze sensoren en de machines van Lemken is te verwachten in de toekomst", zegt Braber. "Voor de FieldMate komt er een speciale Lemken app. Nieuw in de app is het spuitadvies. Via het stoplichtmodel geven we het ideale spuitmoment aan en wanneer de windsnelheid gunstig is. De koppeling meer weerdata is van groot belang. Zo weet je wanneer het gewas droog is, terwijl voor bodemherbicide juist weer vochtige grond is vereist."
Samenwerking in veehouderij
Ook voor de veehouderij heeft AppsforAgri een partner gevonden. Dat is voerspecialist Nutreco. "Met dit bedrijf gaan we speciaal voor de melkveehouderij sensoren ontwikkelen. Onder andere de HayMate, die controleert op hooibroei, en BarnMate, die het klimaat in de stal registreert."
Het betaal- en gebruiksprincipe van de FieldMate blijft, ondanks de betrokkenheid van Lemken, ongewijzigd. Een weerstation kost €69 euro. Daarnaast betaal je €19 abonnementskosten per maand, per station. De paal blijft eigendom van de leverancier en komt met een garantieperiode van 3 jaar.
Nieuw in de FieldMate app is het spuitadvies. Dit is een aparte module.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.