De Duitse landbouwminister Christian Schmidt (CSU) denkt dat zijn dierenwelzijns-label een marktaandeel van 20 procent kan halen. Op welke manier dit tot stand moet komen, laat Schmidt nog in het midden. Ook geeft hij geen details over de eisen die gesteld worden om aan het label te voldoen.
Samen met verschillende marktpartijen moeten de details van het ´Tierwohl Siegel´ nog worden uitgewerkt. Schmidt begint met de varkenshouderij en verlegd daarna pas de focus naar de pluimveehouderij. Hij reserveert 70 miljoen Euro om het nieuwe label in de markt te zetten. Het label van het Duitse landbouwministerie BMEL gaat zich onderscheiden van de vele andere kwaliteits en dierenwelzijnskeurmerken omdat het van de staat is. Dat staat voor betrouwbaarheid, zei Schmidt bij de opening van de landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn . Hij wil het niet verplichten, omdat het mooie van een kwaliteitslabel is dat de overheid dan geen geboden en verboden hoeft in te voeren.
Schmidt zet partijen aan een tafel, die normaal gesproken elkaar als vijanden zien. Onder leiding van de landbouwminister gingen gisteren de actiegroepen ´Wir machen euch satt´ (Duitse boeren) en ´Wir haben es satt´ (Duitse dierenactivisten) met elkaar in gesprek. Het is in Duitsland een traditie geworden dat dierenactivisten tijdens het Grüne Woche weekend in Berlijn demonstreren tegen de bio industrie en dat Duitse boeren een tegendemonstratie houden.
Landbouwminister Schmidt komt veel in de publiciteit. Bijvoorbeeld met zijn uitspraken over vegetarische producten die volgens hem ten onrechte vleesnamen dragen en de varkensvlees consumptie die onder druk zou staan door de islamisering van de maatschappij. Vooral op scholen. Tegen Tagesspiegel zei hij deze week: ´ Je bent wat je eet. Landbouw en levensmiddelen zijn politieke, bijna ideologische begrippen geworden met religieuze trekken. Maar ik wil dat de mensen niet voorschrijven. Wat je eet is hoogst persoonlijk.´
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.